Linda Waxin om årets Berghsbidrag: "10 procent bra, 10 procent dåligt"

2017-05-05 15:25 Hanna Frick  
Linda Waxin.

Här är juryn som väljer ut årets projekt som får ställas ut på Berghs slututställning. "Allt från "hej-kom-och-hjälp-mig" till skarp "byrå-pitch-idé-nivå'", säger Linda Waxin, till Dagens Media.

I årets tema för Berghs slututställning ligger besökarnas sinnesintryck i centrum. Tio olika jurymedlemmar har valt ut bidragen som får ställa ut på den stora slututställningen.

Juryn har gått igenom över hundra projekt innan de kommit fram till vilka som får ställa ut.

Linda Waxin, vd och grundare på Matching ID, konstaterar att nivån på projekten varierar stort.

– Nivån på projekten är precis som förra året väldigt varierande, allt från "hej-kom-och-hjälp-mig" till skarp "byrå-pitch-idé-nivå". Av de bidrag jag bedömde skulle jag säga att tio procent var bra på nivån att jag skulle minnas att återberätta dem, tio procent var så dåliga att jag skulle minnas att återberätta dem och resten var okej, säger hon till Dagens Media.

Är det något projekt som sticker ut som du kan beskriva i generella drag?

– Jag tänker på hamburgare med minskat köttinnehåll, jag tänker på fimpar, jag tänker på grå mobilskärmar, på kontorstolar, på hudpoesi och på frön. När jag tänker tillbaka spontant, ni kommer hitta dem på utställningen!

Hur ser trenderna ut bland bidragen?

– Den starkaste trenden är det som dett under året har pratats om som ForsmanBodenfors-aktivism, ett grepp som kan slå lika starkt bra som starkt illa. Exempel på fokusområden jag lade märke till var sexism, psykisk hälsa och hållbar livsstil. 

Hur ser du på att du fått uppdraget att välja ut slutprojekten? Innebär det något särskilt för dig?

– Jag var kursansvarig för konceptutveckling ur ett pr-persepektiv för kreatörsklassen i år vilket gör att jag känner ett större engagemang personligen än förra året, så de koncept som bär sig ur ett förtjänat perspektiv gör mig extra glad såklart. Det finns några riktiga guldkorn i den klassen som blir klara nu till sommaren.

Årets slututställning pågår under tre dagar och är öppet för allmänheten lördag 20 maj. 

Juryn 2017:

Simon Strand – PR-konsult och medgrundare av 500
Ellinor Ekström – Interactive AD, Garbergs och medgrundare av Guldvågen
Sophie Lokko – Kampanjansvarig, TV4-Gruppen och medgrundare till Guldvågen
David Lillewarg - Strategy Director, Nine
Petronella Turesson – Digital Strateg och blivande programansvarig på Berghs
Linda Waxin – vd och grundare, Matching ID
Charlotte Gateau – Kommunikationschef, Moderna Museet
Ludwig Jonsson – Kreativ Strateg och grundare, Rodolfo
Tomas Strand – Senior PR-Advisor och Partner, Abby Priest
Siri Helle – Psykolog, Habitud

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt