Kundupplevelsen viktigare för amerikanska marknadsförare

2016-07-13 10:15 Amanda Törner  

Enligt en ny global studie värderar amerikanska marknadsförare kundupplevelsen betydligt högre än europeiska – dessutom använder man sig i USA oftare av sociala uppgifter som utgångspunkt.

En global undersökning där mer än 600 marknadsförare deltagit, som genomförts av Falcon.io, visar att amerikanerna prioriterar kundupplevelsen högre än européerna. Detta vad gäller både snabb hantering av klagomål, frågor om sociala medier, och att ta hjälp av sociala data för proaktiv kundvård.

Kundupplevelsen är viktigt för nio av tio amerikanska marknadsförare, i jämförelse med endast sju av tio i Europa, enligt studien.

72 procent av amerikanerna svarar dessutom att de använder sociala data till sin marknadsföring, jämfört med endast 56 procent i Europa.

– De som anser att kundupplevelsen är viktigt och även spårar hela kundresan över flera kanaler, betonar också vikten av att leverera personliga erfarenheter i realtid till sina kunder 60 procent högre än de andra. Det kan bara sociala uppgifter hjälpa till att lyckas med, säger Ulrik Bo Larsen, vd och grundare av Falcon.io, i ett pressmeddelande.

Han menar vidare att om marknadsförare endast ser till kundresan i en kanal, riskerar man att missa möjligheter att träffa kunder i de ögonblick där det blir möjligt att skapa en känslomässig koppling varumärket. Det kan man dock uppnå genom att ansluta både CRM-data och sociala data över kanalerna – något som redan görs i USA, menar han.

Hos Twitter ser man enligt undersökningen kundupplevelsen som en växande trend bland varumärken, vilket enligt Courtney Gough från Twitters avdelning för Business Development Data, leder till att bolagets kunder investerar mer i Twitter-data.

– Varumärken vill fokusera mer på kunden idag och letar efter fler sätt till hur det går att göra. Data från sociala medier kan vara lösningen för dessa företag, eftersom de ger exakta insikter i hur man kan inspirera och glädja sina kunder, säger Courtney Gough i pressmeddelandet.

Studiens 621 respondenter representerar ett brett spektrum av marknadschefer och digital marknadsföring- och sociala medier-chefer främst i USA och Europa, och har gjorts i samarbete med SSI (Survey Sampling International).

Några nyckeltal från studien:

• Kundupplevelsen är viktigt för 88 procent av USA:s marknadsförare i jämförelse med 70 procent i Europa.

• 72 procent av de svarande i USA använder sociala data till hjälp i sin marknadsföring, jämfört med 56 procent i Europa.

• 70 procent av amerikanska marknadsförare tror att deras kunder uppskattar proaktivta arbete, jämfört med 50 procent av europeérna.  

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt