Kissie stäms av KO

2016-09-21 14:44  
Kissie stäms för smygreklam. Bild: Skärmdump från Alexandra Nilssons Youtube-kanal "Kissies Värld"

UPPDATERAD. Det måste bli tydligare vad som är reklam i bloggar och sociala medier. Det menar Konsumentombudsmannen, KO, som nu tar bloggaren Kissie med samarbetspartnern Tourn till domstol för att få frågan prövad.

Nu vill Konsumentverket testa den nuvarande marknadsföringslagen genom att stämma modebloggaren Kissie och företaget Tourn Media för smygreklam.

Målet handlar om att Kissie på sin blogg och på sitt Instagramkonto har gjort reklam för företaget Mobilåtervinning.

Enligt KO strider marknadsföringen mot marknadsföringslagen på flera punkter, bland annat menar man att det inte framgår tydligt, vare sig på bloggen eller på Instagramkontot, att det är fråga om reklam.

Enligt KO är Tourn medskyldiga till brottet då de förmedlat reklamuppdraget. Men om det är ett brott att göra smygreklam i social medier är i dagsläget oklart. Den nuvarande marknadsföringslagen anger inte exakt hur tydlig man måste vara med att man gör reklam.

– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, säger Cecilia Tisell, KO, i ett pressmeddelande.

Robin Stenman, vd på Tourn Media, säger till Dagens Media att de själva tog kontakt med konsumentombudsmannen efter att KO hört av sig till Kissie.

– Vi frågade vad det var som de tyckte var otydligt och hur de ville att det skulle se ut istället och uppdaterade sedan inlägget omedelbart.

Informationen om att inlägget var sponsrat skrevs ut högre upp och vilket företag som sponsrade inlägget förtydligades.

– Efter det hörde vi inte inte mer från KO förrens stämningsansökan kom, säger Robin Stenman och fortsätter:

– Vi tycker att det är tråkigt att de gå vidare med oss när vi gjorde en rättning. Det är aldrig kul att vara i en juridisk tvist.

Samtidigt påpekar han att det behövs en tydlig praxis kring sponsrade samarbeten.

– Det är otydligt i dag. Vi och andra i branschen behöver tydliga riktlinjer för hur annonsmärkning ska se ut, därför behövs en domstolsprövning. 

Amanda Törner

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt