"Vi har uppenbarligen missbedömt styrkan i Donald Trumps retorik"

2016-11-09 09:27 Janne Naess  
Bild: Montage, Donald Trump samt Per Frykebrant som tar en selfie med Hillary Clinton.

Hallå där…Per Frykebrant, pr-konsult på Juno som ägnade sommaren åt att vara kampanjarbetare för Hillary Clinton i Las Vegas, och som spenderat valnatten i tv-soffor och valspecialer.

Är du förvånad över valresultatet?

– Det går nästan inte att svara på den frågan. Det känns som att befinna sig mitt i en jordbävning ungefär. Vi har uppenbarligen missbedömt styrkan i Donald Trumps retorik. Han har hela tiden sagt att han vänder sig till dem som inte har röstat förut, och vad många har glömt är att den vita arbetarklassen är den största väljargruppen, säger Per Frykebrant och fortsätter:

­– Trump var dessutom den enda kandidaten som hade en tesdriven kampanj – "Make America great again" – och han har skickligt lyckats måla in omvärlden i den tesen.

– När han anklagas för att vara rasist, svarar han att, "nej det är jag inte alls, jag vill bara bygga upp vårt lands trasiga rättssäkerhet". Om man anklagar honom för att vara sexist så är det ett symptom på att den politiska korrektheten gått för långt, och då ska han åtgärda det. Det går inte förklara hans framgång med till exempel Hillarys mejlskandaler, detta är mycket större. Vi missbedömde och underskattade både honom och hans röstare.

Vad är det svenskar inte förstår när det kommer till USA och amerikaner?

 – Det finns en långvarig och utdragen misstro mot staten i USA. På den punkten är vi väldigt olika. Miljontals röstade på Obama för att han stod för en förändring. Nu röstade folk på Trump istället av samma anledning, det är nu han som står emot etablissemanget.

– Det är något i det amerikanska systemet som inte är tillräckligt, och som gör att den vita arbetarklassen känner att de inte har någon framtid. Det finns ingen motsvarighet i Sverige till de gruvsamhällen och industrisamhällen som slås ut i USA. Vi har samma fenomen i Sverige i liten skala, men i USA är det så ofantligt många människor som drabbas, säger Per Frykebrant.

Vad lärde du dig under din tid som kampanjarbetare för Hillary Clinton i Las Vegas?

 – En amerikansk valkampanj håller på i 1,5 år, och något av det första sakerna jag fick lära mig var att man hela tiden förnyar sig. Kör man samma kampanj i 1,5 år så förlorar man. Varje vecka görs nya kampanjer och man jobbar hårt för att vara föränderlig, aktuell och relevant. I USA görs världens bästa gräsrotskampanjer, och de är väldigt skickliga, säger Per Frykebrant och fortsätter:

– Förutom i år, då den som blev vald till president inte ens har fört någon gräsrotskampanj.

Donald Trump skriver en ny bok nu i hur man driver kampanj, menar Per Frykebrant.

– Hans twitterkonto har varit gräsrotskampanj och pressrum, och hans Facebookkonto har varit som ett mediehus.

Per Frykebrant sitter i en taxi mot P3 där han ska medverka i morgonpasset. Under natten har han varit gäst hos Filip & Fredrik och tidig morgon satt han i SVT:s morgonsoffa. Det har varit en lång natt.

– Nerverna är utanpå kroppen verkligen. Att Hillary Clinton skulle förlora till och med i traditionellt demokratiska delstater kunde ingen förutsäga. Det trodde inte ens Trumplägret.  Det här innebär en enorm kris för demokraterna, och jag kan inte tänka mig annat än att deras förändringsarbete börjar redan i morgon.

Vad är ditt mål när du vaknar sen i en värld med Donald Trump som president?

 – Donald Trumps sakfrågor kommer inte att göra att jorden går under i morgon. Det gör däremot hans klimatsyn. Han har inga ambitioner om att göra några miljöförbättringar, och problemen kommer att bli värre. Nu finns det ett stort behov av att näringsliv och medborgare tar klimathotet på största allvar. Jag kommer att dra mitt strå till stacken för en lite mer hållbar värld. Många som vaknar idag kommer nog att känna lite hopplöshet, när de tar emot nyheterna från USA. Gör man det så tycker jag att man ska gå och signa upp sig på närmasta möjliga miljöorganisation.

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt