UR låter äldre tolka ungdomars sms

2016-03-23 07:55 Madeleine Östlund  

UR lanserar kampanj om läsförståelse.

I en reklamfilm låter Utbildningsradion, UR, äldre personer tolka ungdomars sms-konversationer. En förkortning som LOL tolkas exempelvis som "little old lady".

Kampanjen är en del av en satsning på läsförståelse kallad ”Tänk till”.

Reklamfilmen rullar enbart i sociala medier och är i skrivande stund uppe i drygt 250 000 visningar på Youtube och Facebook.

Syftet är att få målgruppen att förstå att läsförståelse är centralt för att kunna läsa det som står mellan raderna, sätta det i sitt sammanhang och dra viktiga slutsatser som kan göra stor skillnad i livet.

– Det har varit en spännande utmaning att anpassa ämnet till sociala mediers spelregler. Hur övertygar vi en 19-åring om att det här är livsviktigt och kul på några få sekunder? Jag är glad för jag tycker att vi lyckats, säger Saskia Oljelund, redaktör för sociala medier på UR, i ett pressmeddelande.

Bakom kampanjen står reklambyrån McCann Stockholm och Sthlm Panda.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>