Unicef kampanjar mot "likes"

2013-04-18 10:41 Ylva Larsson  

”Gilla oss på Facebook, så vaccinerar vi noll barn mot polio”. Det budskapet vill Unicef förmedla i sin nya vårkampanj som inleds idag.

En av sju svenskar tycker att det är lika värdefullt att gilla en organisation på Facebook som att skänka pengar. Det visar en undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Unicef.

Undersökningen är en del i Unicefs vårkampanj ”Mer än bara likes” som inleds idag. Kampanjen har tagits fram av reklambyrån Forsman & Bodenfors. Syftet är att få fler att skänka pengar till organisationen som i vår har fokus på poliovaccination.

– Vi vill lyfta fram det här nutidsfenomenet att så många inte reflekterar över vad de gillar på Facebook. Det finns en risk att den klickande aktivismen, den så kallade ”slacktivismen”, kan skapa passivitet. Vi vill visa att likes inte räddar liv, Unicef får inte pengar till vaccin för att man gillar oss på Facebook, säger Petra Hallebrant, kommunikationschef på Unicef, till Dagens Media.

Kampanjen kommer att kommuniceras via print, i radio, i tv samt digitalt. Temat för årets kampanj är vaccinationer och fokus ligger på sjukdomen polio. Kampanjen avslutas med "Humorgalan för varenda unge" som sänds i TV4 den 1 maj.

Fakta

BESTÄLLARE

UNICEF Sverige

Kommunikationschef: Petra Hallebrant

Marknadsansvarig: Jim Carlberg

ARBETSGRUPP

Forsman & Bodenfors

Copywriter: Marcus Hägglöf och Jacob Nelson

AD: Johanna Hofman-Bang och Agnes Stenberg-Schentz

Projektledare: Daniel Smedfors

Produktionsledare: Lena Birnik

Byråproducent: Magnus Kennhed

Formgivare: Nina Andersson

Original: F&B Factory

Film: Acne Production

Regissör: Anders Jedenfors

Producent: Kalle Wettre

Executive Producent: Pia Dueholm

Postproduktion: Chimney

Radio: Flickorna Larsson

Mediabyrå: Maxus

Webbyrå: Oktavilla

PR-byrå: Deportivo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>