Trasiga tidningar i Norrbotten

2013-10-07 08:07 Madeleine Östlund  

I dagens utgåvor av Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren saknas redaktionellt innehåll på flera sidor. Aktionen är en del av en reklamkampanj.

Det är förstasidorna och de fyra efterföljande sidorna som idag är tomma på journalistiskt innehåll.  Kampanjen är ett sätt att få läsarna att förstå att tidningarna behöver ta betalt för sitt innehåll.

– Folk reagerar väldigt starkt när det blir något fel i tidningen, när den inte kommer ut eller sajten inte fungerar. Så det är innehåll som folk vill använda sig av, men med prova-på-abonnemang och på nätet har journalistiken varit gratis i nästan 20 år. Det här ska vara ett wake up call, säger Ronny Olovsson, pr-chef och partner i reklambyrån Vinter, som ligger bakom kampanjen.

På en helsida i varje tidning förklarar chefredaktören efter de tomma sidorna varför tidningen ser ut som den gör, och lyfter dessutom upp vikten av mångfald och en fri press.

Förutom de tomma tidningssidorna blir det också traditionella annonser där personer som ofta förekommer i tidningarna förklarar att det är värt att betala sju kronor om dagen för att kunna läsa granskningarna av dem.

– Det här är ett sätt att prata om tidningsdöden.

NSD och NK ska snart dra igång ett digitalt abonnemang. Samtidigt passar tidningarna på att bilda Norrbottens Mediesällskap, ett medlemskap som ska ersätta både den gamla prenumerationen och kundklubben VIP.

– Genom ett medlemskap köper man dels en nyhetsförmedling och dels stödjer man en fri press.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt