Transportstyrelsen ska stoppa rattsurfandet

2016-11-30 12:29 Simon Nilsson  

Det gör oss farliga och ouppmärksamma i trafiken. Trots det är rattsurfandet ett problem i Sverige. Men, om Transportstyrelsen får bestämma är din surf nu slut.

Män och kvinnor i åldern 18-30 år rattsurfar allra mest. Och det är den huvudmålgruppen Transportstyrelsen försöker nå ut till med sin nya kampanj. 

Ordet rattsurfa kom in i svensken medvetande genom två tidigare kampanjer från Transportstyrelsen. En av gångerna var det Måns Herngren som skapade fyra filmer med Björn Gustafsson och Sissela Benn i huvudrollen.

Begreppet, som ger associationer till rattfylla, innebär all användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning som leder till ouppmärksamhet och därmav fara i trafiken. En rattsurfning kan få katastrofala konsekvenser. En bilist som kör i en hastighet av 40 km/h och tittar ner på mobilen i två sekunder hinner rulla cirka 22 meter. En sträcka den kan hinna hända mycket på.

– Våra tidigare kampanjer har varit väldigt lyckade, med höga observationsvärden och stort engagemang. Den här gången riktar vi oss främst till den målgrupp som enligt våra undersökningar är de som rattsurfar allra mest. Målet är att rattsurfarna ska förändra sitt beteende och skaffa sig nya, trafiksäkrare vanor, säger Anna Bengtsson, kommunikationsstrateg på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.

Det är sedan 2013 förbjudet enligt lag att använda kommunikationsutrustning på ett sätt som gör dig ouppmärksam och farlig i trafiken. Men, en förändring tar tid och många rattsurfar trots kännedom om både lagstiftning och farorna med att använda mobilen bakom ratten, enligt Transportstyrelsen.

– Unga vuxna tittar ofta ner i sina mobiler vilket gör att de råkar ut för olyckshändelser. Vi visar några av dessa dråpliga och pinsamma situationer som har hög igenkänning i målgruppen. Alla filmerna slutar dock med ett starkt uppvaknande. Målgruppen ska förstå att mobiler i samband med bilkörning kan vara förenat med livsfara – för dig själv och för andra, säger Anna Bengtsson.

Under december i år kommer kampanjen att synas i traditionella och digitala medier. Förutom olika PR-insatser och film på Youtube, Facebook och Instagram genomförs dessutom ett samarbete med medieprofilerna Alex & Sigge.

Se en av filmerna nedan:

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt