Toy plockar ner bilderna – Hard Hat bakom den sågade kampanjen

2013-08-30 06:47  

UPPDATERAD. Efter mobbningskritik och påståendena om att kampanjen kan vara olaglig, väljer nu Toy att plocka ner alla användarnas bilder från kampanjsajten.

Dagens Media kunde igår berätta att tuggumimärket Toys kampanj, där de hänger ut "liketörstande" individer med hjälp av dragplåstret Alex Schulman, får kritik för att vara "nätmobbande", samt på flera sätt lagvidrig.

– Det är massor av personer som kan skicka en faktura, sade Bildombudsmannen Staffan Teste till Dagens Media.

Efter Dagens Medias artikel väljer nu Toy, som ägs av Cloetta, att plocka bort samtliga bilder från kampanjsajten www.tatlugnt.nu.

Helena Hård, marknadschef för Toy, skriver i ett mejl till Dagens Media:

"Kampanjen kring liketörst är för oss ett sätt att med en humoristisk vinkel belysa vårt nya, ofta bekräftelsesökande samhälle. Vi gör det här med glädje och värme och det är också så vi vill kampanjen ska uppfattas för de som på olika sätt tar del av den.

Det har aldrig varit vår mening att någon ska känna sig uthängd. Vi har själva inte fått några negativa kommentarer direkt till oss, men ber innerligt om ursäkt om någon tagit skada.

Vi har nu tagit ner alla användares bilder från vår hemsida och uppmanar alla som uppfattat en publicering som obehaglig eller som på något sätt känt sig uthängda att höra av sig till oss, så att vi får be dem om ursäkt personligen.

Kampanjen fortsätter i övrigt som planerat."

När Dagens Media når Helena Hård på telefon förtydligar hon att Toy vill be om ursäkt.

– Om någon tagit illa vid sig vill vi gärna att de hör av sig till oss så att vi personligen kan be om ursäkt, säger hon.

Helena Hård förtydligar att det aldrig var meningen att "sätta dit" någon.

– Vi ville driva med vårt bekräftelsesökande samhälle och jag tycker att kampanjen i sig är väldigt rolig. Men det var absolut inte meningen att hänga ut någon. Har vi gjort det ber vi förfärligt mycket om ursäkt och jag uppmanar alla som har känt sig kränkta att höra av sig.

Är du förvånad över att det blev så här?

– Ja jag hade inte alls tänkt mig det här. Det skulle ju vara kul.

Bakom kampanjen står Calle Schulmans produktionsbolag Hard Hat Media. Det är också just Calle Schulman som synts på många av bilderna som laddats upp på #tatlungts kampanjsajt.

– De blev också chockade och ledsna. De har verkligen inte haft de här intentionerna. De trodde att folk skulle tycka att det här var roligt, det handlar absolut inte om att såra någon.

Förutom bilderna kommer kampanjen dock att fortsätta som vanligt.

– Alex kommer att prata om kampanjen både i Schulman Show och i sin podcast. Men det blir absolut inte några fler bilder.

LÄS OCKSÅ:

Schulmans Toy-kampanj kan vara olaglig: ”Många kan skicka en faktura” 

Toy hänger ut "liketörstare" i Alex Schulman-kampanj 

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt