Telenor: Skippa mobilen på mötet

2016-04-11 17:27 Anton Äng  

En ny sifostudie visar att 8 av 10 stör sig på att mobilen används under möten, trots att 7 av 10 själva använder den. Detta uppmärksammar Telenor i en ny kampanjfilm.

För att uppmärksamma problem med teknikstress och mobilberoende på arbetsplatser har mobiloperatören Telenor tillsammans med MullenLowe Brindfors och Golin utfört ett experiment som visar vad det egentligen är vi utsätter våra kollegor för när vi använder mobilen under möten.

De anställda på it-företaget Crossnet får i uppdrag att hålla en kort presentation av sig själva inför en ny potentiell samarbetspartner, helt omedvetna om att mötesdeltagarna är inhyrda skådespelare ställs de snart inför en rad märkliga situationer.

Andreas Kristensson, ansvarig för innovation och affärsutveckling, Telenor företag berättar om kampanjen som ska få människor att tänka till när de använder mobilen i möten.

– Detta är en fortsättning på begreppet "Workfulness" som startade för ett år sedan. Det har fått ett stort genomslag och filmen har fått stor spridning i sociala medier. Det var ett kul sätt att få fram budskapet på tyckte vi. Responsen vi fått från kunder visar på att många tycker att det är dags att stänga av mobilen vid möten. Vi vill ta vårt ansvar som operatör och skapa en debatt och visa att vi bryr oss, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Crossnet, företaget vars anställda blir utsatta för skämten, ska ha en stor eloge för att de ställde upp på detta. Vd:n Lennard Björk gick igång på idén och tyckte det var en rolig grej. Jag tror att många företag och privatpersoner känner igen sig i den här situationen.

Filmen dramatiserar händelser som ofta fångar vår uppmärksamhet i mobiltelefonen medan vi egentligen borde fokusera på annat. För att utföra experimentet anlitade Telenor en regissör med erfarenhet från det klassiska tv-­programmet ”Blåsningen”.

– Att använda humor och igenkänning tror vi är ett bra sätt för att se hur galet beroende av våra mobiler vi är.Filmen illustrerar vad vi egentligen gör i mobilen istället för att fokusera på mötet. Jag tror att många kommer haja till och känna igen sig, säger Patrik Westerdahl,kreatör på MullenLowe Brindfors i ett pressmeddelande.

Arbetsgrupp:

MullenLowe Brindfors

Kundansvarig projektledare: Johan Öhlin

Projektledare: Markus Björk

Produktionsledare:Tobias Löfgren, Fredrik Dahlberg, Mikaela Kaskal

Creative Director: Calle Sjönell

Art Director: Patrik Westerdahl, Patrik Reuterskiöld

Copywriter: Henrik Haeger, Rachel La Chenardiere

Planner: Annika Rehn

Final Art: Jesper Kewenter

Golin

Kundansvarig projektledare: Kristina Oldfeldt

Projektledare: Susanne Johansson

Kreatör: Niclas Sjöbeck

Mediespecialist: Anna Hansson

Telenor Företag (kund)

Annelie Forsell, Advertising and Media Manager

Anna Kågström, Content and Marketing Communication Manager

Hanna Lye, Manager Marketing Communication, Business

Mediebyrå

Starcom

Produktion

Byråproducent: Colony

Produktionsbolag: Storyfire

Regissör: Andreas Segerfeldt

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt