Systembolaget: "Vill inte sätta någon press"

2016-10-17 16:14 Hanna Frick  
Systembolaget om kritiken: "Om budskapet inte går fram får vi fundera på varför vi inte nått fram med det". Foto: Skärmdump från Systembolagets kampanj

Systembolaget har valt att pausa en av sina kampanjer – nu svarar pressansvarige Therese Elmgren på kritiken.

Systembolagets kampanj där en kvinnlig PT bland annat pratar om vilken inverkan alkohol har på kaloriintaget har väckt starka reaktioner på Systembolagets Facebooksida.

Som Dagens Media har skrivit tidigare under dagen har Systembolaget efter kritiken valt att "pausa" kampanjen.

Therese Elmgren, pressansvarig på Systembolaget svarar på kritiken.

Hur ser du på kritiken att kampanjen uppmanar till kroppshets?

– Vår intention är ju självklart inte att på något sätt göra något av det du säger. Det är jättetråkigt och olyckligt att det uppfattats på det sättet, det är inte vårt syfte. Utan vi vill erbjuda bra information om alkohol och träning. Syftet är att svara på folks frågor kring detta, givetvis inte att säga till människor hur de ska göra eller ge synpunkter på hur de lever sina liv, eller har för vanor. Om det budskapet inte går fram får vi fundera på varför vi inte nått fram med det. Vi vill självklart inte få folk att känna att vi sätter press eller pekar ut någon.

Hur ser du på kritiken om att man i kampanjen riktade in sig så mycket på kaloriintag?

– Jag håller inte med om att vi gjort det, vi har gjort många olika filmer där vi lyfter påverkan på träningsresultatet och motivationen. Vi har haft forskare som pratar om prestationsförmågan och så det är inte bara fokus på kalorier.

En del kommentarer handlade även om att man in istället borde göra flera kampanjer som tar upp alkoholens påverkan på exempelvis mäns våld, vad har du för kommentar på det?

– Vi gör många olika kampanjer mot exempelvis langning som vi tycker är ett väldigt viktigt ämne. Vi lyfter alkoholforskning och flera olika aspekter kring exempelvis alkohol kopplat till arbetsliv och alkohol och barn. Och vi har haft seminarium om alkohol och våld. Jag kan inte säga exakt vad vi kommer kommunicera i framtiden men vi och även vårt dotterbolag IQ lyfter olika frågor om alkohol.

Vad innebär det att ni pausar kampanjen?

– Vi kommer inte sprida den vidare och tar bort den från våra egna kanaler

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt