Systembolaget stoppar kritiserad reklamkampanj

2016-10-17 11:41 Hanna Frick  

Systembolagets kampanjfilm om kvinnor och träning pausas efter kritiska reaktioner på sociala medier.

En av Systembolagets reklamkampanjer har väckt stark kritik på sociala medier. I kampanjen som lades upp på Systemboalgets Facebook-sida den 5 oktober berättar en personlig tränare att hon ofta stöter på två olika typer av kvinnor som tränar i sitt yrke.

I klippet säger hon bland annat följande:

"Gemensamt för de här två grupperna är att de ofta har ett allt eller inget-tänk, att det är svart eller vitt och jobbar ofta med belöning och straff när det kommer till kost och träning. Man räknar kalorier från måndag till torsdag sen tror man att det man äter och dricker på fredagar efter klockan fem inte skulle räknas. Men alkohol innehåller kalorier och vi vet att människor som druckit alkohol, de äter både mer och onyttigare än vad de skulle gjort om de inte skulle ha druckit."

Klippet har väckt en kritikerstorm i kommentarsfältet på Facebooksidan och flera menar att Systembolaget uppmanar till träningshets och ställer sig frågande och till varför klippen utgår specifikt från kvinnor.

En användare skriver exempelvis att man i klippet inte pratar om hur alkoholen påverkar träningsresultaten utan bara "att alkohol innehåller mycket kalorier och att man äter mer och onyttigare när man druckit alkohol".

En annan Facebook-användare skriver: "När kommer en film som handlar om alkoholens roll för människors destruktiva beteenden och framför allt mäns våld under påverkan av alkohol? Trafikolyckor pga rattfylla? Känns betydligt mer angeläget än att från ännu ett håll få pekpinnar om kalorier och motion."

Efter de massiva reaktionerna har Systembolaget successivt försökt att svara på kritiken via Facebook.

Nu meddelar Systembolaget i kommentarsfältet att man har valt att stoppa kampanjen tillfälligt:

"Först och främst – tack för all respons! Vi tar detta på stort allvar! Det var som vi tidigare sagt inte alls vår intention att filmerna skulle uppfattas på det här sättet. När vi nu lyssnat på vad som sagts och skrivits här har vi valt att pausa kampanjen. Nu kommer vi att gå igenom all feedback och se vad vi kan göra bättre! /Marc".

Dagens Media söker Systembolaget för en kommentar.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt