Svenssons mellokupp på Facebook – säljer skämskuddar till fansen

2016-02-09 14:49 Erik Wisterberg  

Mellofebern drar sveper just nu över Sverige. Möbelaffären Svenssons i Lammhult slår mynt av mellon – med en färsk kampanj för "skämskuddar".

Melodifestivalen, eller ”mellon” som den populärt har kommit att kallas, delar Sverige. Det är ett evenemang som för vissa är årets höjdpunkt. För andra är mellon ett smaklöst jippo som man älskar att hata. Klart är att mellon engagerar.

Delfinalerna brukar samla över tre miljoner tittare – en tittande som även spiller över i ett brinnande engagemang i sociala medier.

En av aktörerna som försöker rida på mellohajpen är den anrika småländska möbelbutiken ”Svenssons i Lammhult”, känd för dyra möbler från prestigemärken.

Inför den första delfinalen gick Svenssons ut med en Facebookkampanj där möbelbutikens kuddar fick en melloanpassad inramning.

Nu är det Mello-dags igen. http://bit.ly/1nRkSKp

Publicerat av Svenssons i Lammhult  den 6 februari 2016

Bakom mellokuppen står marknadschefen Johan Swedenborg. Han såg själv Robin Bengtsson och Ace Wilder vinna mellons första deltävling – men uppger att han inte behövde slänga ned ansiktet i en skämskudde under lördagens sändning.

– Jag har gott om kuddar hemma, men jag tyckte inte att man behövde skämmas över några bidrag, säger Johan Swedenborg till Dagens Media.

Skämskuddekampanjen, framtagen tillsammans med reklambyrån Volt, är en del av Svenssons nya kommunikationsstrategi. Tanken är att ta rygg på samtida snackisar för att skapa engagemang kopplat till möbelbutikens sortiment.

– Vi har gjort liknande saker tidigare. Vid lanseringen av nya Star Wars-filmen hade vi en taklampa som liknande dödsstjärnan. Tanken är att kommentera samtiden och få oss att uppfattas som aktuella, säger Johan Swedenborg.

I skrivande stund har Facebookinlägget om skämskuddarna fått närmare 100 kommentarer. Reaktionerna är övervägande positiva.

Hur ser du på risken att uppröra tre miljoner mellofans?

– I detta fall tror vi att det är relativt riskfritt, vi gör det med glimten i ögat. Även bland hängivna fans har man mycket åsikter och vi tror att möjligheten att uppsidan i att engagera, beröra och få igång samtal är betydligt större.

Tyckte du att svenska folket hade bruk för skämskuddar under lördagens mello?

– Jag tycker kanske personligen att det inte behövs så mycket skämskuddar. Men mellon är en allmän snackis och smaken är så olika över landet. Skämskuddar som begrepp är en snackis som förekommer nästan vid varje melodifestivalår.

Sålde ni några extrakuddar med hjälp av kampanjen?

– Vi såg ingen kortsiktig effekt, och det var inte heller syftet. Syftet är att dra ljuset åt Svenssons varumärke och agera dörröppnare för vårt sotriment.

Kampanjen har även gått via en annons i Nöjesbladet.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>