Svensk storsäljare byter glas mot PET

2016-03-02 13:26 Anton Äng  
Till vänster den gamla designen och den nya till höger.

Den svenska klassikern Explorer Vodka kommer i fortsättningen att säljas i PET-flaska. Det är producenten och distributören Altia som vill göra storsäljaren skonsam mot miljön. Reklambyrån Zellout svarar för designen.

Sedan 1958 har Explorer Vodka sålts i Sverige. 58 år senare är den Sveriges mest sålda vodka och förra året såldes nära en miljon 700 ml-flaskor.

Skeppet och seglet ritades ursprungligen av Sigvard Bernadotte och är Explorers signum, men såväl flaskans form som etiketten har uppdaterats i samband med lanseringen av PET-flaskan.

Företaget bakom den nya designen är Zellout.

– Det är en svensk klassiker vi har jobbat med. Det är små detaljer i designen men som har gjort väsentliga skillnader i intrycket. Vi har bland annat bytt ut pappersetiketterna till en transparent dekor, men det hela är främst en miljöfråga, säger Richard Ollén, projektledare på Zellout till Dagens Media.

Den nya designen kommer enligt Altia Sweden minska utsläppen av växthusgaser med 45 procent och tillverkningsprocessen kräver 23 procent lägre energiförbrukning jämfört med glas.

– Det är dessutom ett sätt att utveckla varumärket. Vi har en tämligen ung och miljömedveten målgrupp och jag tror de kommer att välkomna den här förändringen, säger Caroline Grundström, varumärkeschef för Explorer hos Altia Sweden i ett pressmeddelande.

Lanseringen av Explorer Vodka på PET-flaska sker första veckan i mars.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>