Sturegallerian ber om ursäkt för trosreklamen

2013-11-06 08:24 Helen Preutz  

UPPDATERAD. Uppmaningen att behaga far med trosor gick inte hem. Nu anmäls Sturegallerians Fars dagsreklam till RO.

Ett par lila spetstrosor och uppmaningen "Please please him" har väckt en storm av ilska. I sociala medier haglar kommentarerna mot Sturegallerians fars dag-reklam.

"Vad menar Sturegallerian? Ska barnen klä sig i sexiga trosor för att "behaga" pappa på Fars dag?", skriver en användare på Twitter.

"Äckligaste Fars dagsannonsen någonsin! Budskapet på trosreklamen i Sturegallerian "Behaga honom", skriver en annan.

Hittills har minst två anmälningar kommit in till Reklamombudsmannen. 

– Anmälarna har i båda fallen reagerat på att det är damunderkläder som säljs till fars dag, säger RO:s jurist Gunilla Welander till Dagens Media.

När Dagens Media når Sturegallerians centrumchef Lotta Moos vill hon inte kommentera reklamen.

– Jag har varit på semester i två veckor och vet inget om saken. Jag vill sätta mig in i ärendet innan jag kommenterar, säger hon.

Vilken byrå har gjort kampanjen?

– Det kan jag inte svara på. Det är flera olika personer inblandade.

Efter att artikeln publicerats kontaktades Dagens Media av Maria Jälmestål som är marknadskoordinator på Newsec som förvaltar Sturegallerian.

I ett mejl skriver hon:

"Det är olyckligt att vissa känner sig förolämpade av Sturegallerians Fars Dag kampanj. Det är på intet sätt menat att vara sexistiskt, kränkande eller objektifierande. I så fall hade vi aldrig valt den vägen. Vi tar givetvis allvarligt på detta och har därför tagit bort de enheter som upprör och ersätter dem med traditionella presenter.

Vi stod i valet mellan att kommunicera enbart klassiska och mer traditionella presenter till Far, eller att lägga till ett överraskningsmoment- ett sk disruptivt kommunikationsgrepp- som bejakar att mammor ger presenter till sina män. Ty i dagens intensiva mediaklimat behövs ibland mer än bara konventionella grepp för att sticka ut i bruset. Ett val vi idag ångrar och ber om ursäkt för och därmed dragit tillbaka."

Helen Preutz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>