Slopade lättklädda kvinnor i eldhav – fördubblar försäljningen

2015-12-22 16:20 Erik Wisterberg  

Glöm kvinnor i baddräkt omslingrade av eldsflammor. ABS Wheels – annonsören som fällts mest för sexistisk reklam – har tänkt om. ”Vi har ändrat oss helt och säljer dubbelt så bra”, säger ägaren Andie Lahdo.

Dagens Media har vid ett flertal tillfällen uppmärksammat fälg- och däckfirman ABS Wheels reklam.

Under årens lopp har ABS Wheels gjort sig kända för könsstereotyp marknadsföring, där fälgar och däck krängts med hjälp av lättklädda kvinnor – gärna photoshoppade i hav av eldsflammor. Något som många har reagerat emot och anmält till Reklamombudsmannen, RO.

Faktum är att ABS Wheels, trots att bolaget är en liten spelare, är det företag som fällts flest gånger för könsdiskriminerande reklam. Det stod klart när Dagens Media i våras kartlade samtliga fällningar hos RO, sedan starten 2009

Ägaren Andie Lahdo ville då inte kommentera bolagets marknadsföring. Den senaste fällningen hos RO är från hösten 2014.

Nu är dock eran med lättklädda kvinnor över för ABS Wheels. Andie Lahdo har gjort helt om i frågan.

Han uppger att ABS Wheels sedan två år tillbaka systematiskt plockat bort all marknadsföring med lättklädda kvinnor.

– Förut hade vi en lättklädd i baddräkt i ett eldhav på vår förstasida, men vi har ändrat oss helt och vi säljer dubbelt så bra, säger Andie Lahdo till Dagens Media.

Även de lättklädda värdinnor som bolaget haft med sig på motormässor är slopade. Istället använder man nu spektakulära bilar, exempelvis en Lamborghini, för att locka folk till sin monter.

Det är ett beslut som växt fram under åren. Men en nyckelinsikt kom när ABS Wheels deltog i ett arrangemang där medarbetare från Handelsbanken deltog.

– Det var första gången jag själv verkligen hajade till. Det kändes inte snyggt och tilltalade inte målgruppen.

I samma veva gjordes ABS Wheels sajt om till en e-handelsplattform. Den nya sajten och marknadsföringen verkar nu locka fler kvinnor som kunder till ABS Wheels, som satsar hårt på e-handel.

– Från att bara haft gubbar och killar som beställt hos oss har vi ökat med 600 procent på tjejsidan.

Bolagets omsättning har enligt det senast tillgängliga bokslutet ökat med 46 procent jämfört med föregående år. Totalt drog ABS Wheels in 25 miljoner kronor, och gjorde ett rörelseresultat på 2,5 miljoner kronor.

Bolaget har brutet räkenskapsår som sträcker sig till sista juni. För 2015/2016 räknar Andie Lahdo med en fördubblad omsättning – något som han delvis parar ihop med beslutet att slopa lättklädda kvinnor i reklamen och på så sätt tilltala en bredare målgrupp.

– Vi jobbar med samma produkter men avsätter en stor del av vår budget till marknadsföring. Vi har jobbat hårt med att skapa en sajt som konverterar, har rätt färger och rätt copy.

Varför hade ni lättklädda kvinnor från början?

– Det fanns inga pengar, så vi tog till de enkla knepen som man kör i USA. Har man ingen budget så är det ett billigt sätt att marknadsföra sig på.

Hur kändes det att få medial uppmärksamhet för sexistisk reklam?

– Det finns två sidor av myntet. Man kan se det som att vi gjorde väsen av oss på marknaden, eller så var det just det som höll oss tillbaka. Med facit i hand kan jag säga att de förbättringar som vi har gjort gör att vi säljer dubbelt så bra.

Skäms du över er tidigare reklam?

– Absolut inte. Det var aldrig naket, utan påklätt. Men vi är mognare nu och har en budget att jobba med.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt