#Sittmeddawit hetast i Almedalen

2013-07-05 08:54 Erik Wisterberg  

Kampanjen för att uppmärksamma "Sveriges enda samvetsfånge" Dawit Isaak är Almedalens bästa kampanj – enligt Westanders jury.

På fredagsmorgonen delades pr-byrån Westanders pris "Hetast i Almedalen" ut för sjunde gången.

– Sitt med Dawit är en kampanj som är ett ställningstagande både för Dawit Isaaks frigivning och yttrandefrihet. Det är en stenhård och empatisk gestaltning, säger Hanna Berheim, juryordförande och pr-konsult på Westander.

Priset går till den aktör som lyckats allra bäst med att få just sitt budskap att sticka ut i det enorma bruset i Almedalen.

– Detta är inte bara en kampanj för Dawit i sig utan en kampanj för det fria ordet, det är även det som sitter fängslat i Eritrea, sade Jonas Nordling, ordförande i Svenska journalistförbundet, en av organisationerna bakom kampanjen.

Kriterierna för "Hetast i Almedalen" är att aktiviteten ska ha blivit "veckans samtalsämne" men den ska även ha gjort ett intryck som kan bestå även efter Almedalsveckan.

Brit Stakston, konsulten på JMW – byrån som pro bono har jobbat med kampanjen – kunde knappt prata under prisutdelningen. Hon var rörd till tårar av att arbetet för Dawit Isaak belönas med priset. Orden stockade sig i halsen.

– Det är precis som Thomas Mattsson sade till mig efter gårdagens visning av dokumentären om Dawit: i detta fall har vi blivit aktivister. Det är otroligt viktiga och stora frågor, sade hon till Dagens Media strax efter prisutdelningen.

Även då hade hon svårt att hålla tårarna tillbaka. Kampanjen #sittmeddawit är framtagen på bara lite drygt en månad.

– Vi hade vårt första mötet med stödkommittén den 28 maj. Detta visar också att det kan gå väldigt snabb att ta fram en aktivitet som lyckas bryta igenom, säger Brit Stakston.

Dagens Media har tidigare under veckan berättat att konferensanläggningen Wisby Strand tar 7500 kronor per dag för marken som cellen för Dawit står på. Något som har kritiserats av många besökare. Det ledde även till att arrangörerna inte hade råd att låta kampanjen fortgå under helgen.

Efter Dagens Medias artikel har dock Wisby Strand gått med på att bjuda på marken under helgen. Det innebär att cellen för Dawit blir kvar under lördagen. Det har även funnits en diskussion om huruvida Wisby Strand borde ta betalt över huvud taget.

Jonas Nordling har inga synpunkter på att man får hosta upp med 7500 kronor per dag.

– Vi har inga synpunkter på att vi får betala. Det får andra ha. Jag kan förstå problematiken för Wisby Strand, för säger man att denna kampanj ska få marken gratis för att det är ett gott syfte så finns det nog många andra kampanjer man kan hävda det om, säger han.

Vad tror du att kampanjen konkret kan uppnå?

– Att få allmänhetens förståelse för hur bräckligt det fria ordet är.

Under Almedalsveckan har det högerextrema Svenskarnas Parti haft en rad aktiviteter i Almedalen – ett parti som av många bedöms vara rent nynazistiskt.

Jonas Nordling tycker att kampanjen för Dawit Isaak och yttrandefriheten blir än mer relevant mot den bakgrunden.

– Att spärra in journalister är ett uttryck för att man helt har tappat bort tanken på demokrati. I år har vi antidemokratiska krafter i form av aktörer från exremhögern på plats här i Almedalen.

Läs även:

De når igenom bruset i Almedalen

Wisby strand backar – kan bjuda på notan för Dawitcellen

Dawitcellen för dyr – tvingas lämna Visby på Fredag

Fokus chefredaktör i "finkan"

Stort genomslag för Dawit-kampanj

15 minuter i cellen för Dawit Isaaks frihet 

Juryn för Hetast i Almedalen 2013

Fredrik Kron, verksamhetschef, Ideell Arena

Hanna Berheim, pr-konsult, Westander (juryns ordförande)

Helena Fornstedt, direktör Drivmedel, Statoil Sverige

Rolf van den Brink, journalist, Dagens Opinion

Stina Morian, opinionsanalytiker, YouGov

Viktor Barth-Kron, journalist, Dagens Nyheter

Årets finalister

Finalisterna – som till följd av jurystrul presenterades sent i går kväll – var:

• Kommunals kampanj #bytlön som tydliggör det absurda i löneskillnaderna mellan kvinnor och män genom att låta deltagarna byta kön och sedan dela foton på detta med andra. Kampanjen är skräddarsydd för sociala medier.

• Besöket av Pussy Riot – en chockinflygning med politiskt innehåll, stjärnstatus och fenomenalt genomslag i både gammelmedier och på nätet. Genom mötet med EU-minister Birgitta Ohlsson har Pussy Riots besök potential att påverka långsiktigt. Civil Rights Defenders och Folkets Hus och Parker gjorde en fullträff.

• RFSU som genom humor och politisk sexualupplysning till riksdagsledamöter skapar positiv uppmärksamhet kring ett intimt och känsligt ämne. Tack vare färgsprakande uppmaningar glömmer vi inte bort blommor och bin i sommar.

• #sittmeddawit är en kampanj som ger ställningstagandet för Dawit Isaaks frigivning och yttrandefrihet en både stenhård och empatisk gestaltning. Stödkommittén Free Dawit och samarbetspartners engagerar deltagarna och gör det enkelt för dem att dela både en upplevelse och ett budskap. Interaktivitet när den är som bäst.

• Ung Cancers Kolla pungen – en skönt uppkäftig kampanj som genom sitt tonfall har fått många att prata om testikelcancer, en sjukdom som har legat i medieskugga. Organisationen Ung Cancer har tagit ett punggrepp på Almedalen.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>