SD kampanjar mot "det organiserade tiggeriet"

2014-05-12 14:26  

I dag gick Sverigedemokraterna ut i en ny kampanj där partiet lovar att "stoppa det organiserade tiggeriet". Kampanjen kallas både för "vidrig" och "rasistisk".

Partiernas kampanjer inför EU-valet den 25 maj pågår för fullt. Som Dagens Media tidigare berättat har Sverigedemokraterna utökat sin valbudget rejält och förra veckan lanserade partiet tre reklamfilmer.

I dag var det också premiär för partiets kampanj i Stockholms tunnelbana. Bland annat innehåller annonserna budskapet "Det är dags att stoppa det organiserade tiggeriet på våra gator".

Kampanjen har fått flera att reagera. En av dem är miljöpartisten Jakop Dalunde, som själv kandiderar till EU-parlamentet.

"Det är dags att stoppa den organiserade rasismen från inflytande i våra parlament", skriver Jakop Dalunde på Twitter.

En annan som är kritisk är frilansskribenten Gustav Gelin, som kallar annonsen för "vidrig".

– Det är vidrigt att de går ut med lögner om organiserat tiggeri. Det är bara en myt som inte är sant. Och det är vidrigt att de bygger en hel valkampanj på lögner och myter. Det är både upprörande och sorgligt att svensk politik har gått så långt att man kan göra det, säger Gustav Gelin till Dagens Media.

I den andra annonsen poserar SD:s partiledare Jimmie Åkesson, vilket Gustav Gelin också reagerat på.

– Det är lite konstigt att de har Jimmie Åkesson på valaffischer till EU-valet, han har väl inte med det att göra. Men det är väl för att de inte har något annat affischnamn över huvud taget.

Elisabeth Linde, diakon i Södertälje församling, är även hon kritisk till SD:s kampanj.

"Usch det här var illa, värre än befarat. Jag mår illa. Vi måste bekämpa fattigdom inte de fattiga!", skriver hon på Twitter.

Joakim Wallerstein är kommunikationsstrateg hos SD och ansvarig för kampanjen.

Han säger att tunnelbanan var ett medvetet val av placering för just den här kampanjen.

– Vi tycker att det råder organiserat tiggeri i Sverige och allt tyder på det. Blir han upprörd för det får han väl ta en promenad på Södermalm och känna av stämningen själv, säger Joakim Wallerstein, till Dagens Media, och fortsätter:

– Anledningen till att vi valde just tunnelbanan för kampanjen är för att man då i regel redan gått förbi ett antal tiggare på väg ned till tunnelbanan.

Vad baserar ni att det är ett organiserat tiggeri på?

– Det ena är att vi är från Stockholm, det är bara att ta en promenad så ser man. De där personerna cirkulerar ganska bra genom stan. Länsstyrelsen har också presenterat en rapport den 8 maj där de visar på människohandel och tiggeri. Det är organiserat, det är vad vi utgår ifrån.

Har ni någon fakta som understöder att det är organiserat?

– Nej, egentligen inte. Det är inte min sak att ta fram. Vi baserar det på Länsstyrelsens rapport och våra egna upplevelser.

Väntade ni er att folk skulle bli upprörda?

– Nej inte just gällande det här.

EU-kampanjen är framtagen av Sverigedemokraternas egna kommunikationsavdelning.

LÄS OCKSÅ:

Reklamare kampanjar mot SD 

Svenska bävrar slaktas i SD:s nya reklamfilm 

Dante Thomsen

Andrea Svanberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt