Så ska Telenor motverka näthat – startar telefonjour

2016-02-22 15:13 Johanna Holmgren  

Experter ska hjälpa vuxna att på ett enkelt plan kommunicera med barn om livet online. "Vi ser ett glapp idag mellan barn och vuxna där vi vill underlätta dialogen", säger Jenny Lönnquist, kommunikationsansvarig för strategiska projekt på Telenor.

Förra året lanserade Telenor initiativet "Nätprat" i syfte att motverka mobbning och kränkningar på nätet.

Nu utökas initiativet till ett två veckors pilotprojekt som tagits fram tillsammans med pr-byrån Wenderfalck. Det är en jour som går via Telenors kundtjänst där vuxna kan ringa in och fråga experter om barns liv på nätet.

Nätpratsjouren kommer att vara öppen mellan 22 februari – 4 mars via Telenors kundservice där bland annat forskare och psykologer inom ämnet näthat kommer att ta emot samtalen.
– Till skillnad från tidigare så har vi valt att göra helheten mycket tydligare och mer konkret den här gången, säger Jenny Lönnquist till Dagens Media.

När pilotprojektet är avklarat ska Telenor samla all information de fått från jouren till hemsidan Nätprat.se. Där kan sedan andra vuxna gå in för att se frågor och svar som uppkommit under projektets gång.
– Det blir som en paketerad kunskapsbank. Där allt är anonymt såklart, säger Jenny Lönnquist.

Johanna Holmgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt