Rebtel vill vända upp och ned på telekomindustrin

2016-01-28 06:00 Amanda Törner  

Svenska Rebtel har gjort om varumärket och lanserar ett helt nytt koncept, som bland annat ska tvätta bort stereotyper i kommunikation till invandrargrupper.

Svenska Rebtel, ett bolag inom internationella samtal, har under 2015 genomgått en totalrenovering.

Efter omfattande förändringar, med bland annat ett nytt varumärke, lanseras den nya tjänsten Rebel Calling, som man ser som ett avgörande steg i att förändra telekomindustrin.

Fredrik Whrame, marknadschef, säger till Dagens Media att idén till förändringarna föddes ur bakgrunden på Tele2, där han jobbade tillsammans med Magnus Larsson, numera vd på Rebtel.

– Tillsammans med Forsman & Bodenfors byggde vi upp det välkända Karim-konceptet och lanserade därmed nya Comviq. Comviq är framförallt framgångsrika i invandrarmålgrupper, och eftersom att vi tyckte att det var ett riktigt roligt projekt att göra, växte idén om att skapa ett liknande koncept och lansera det globalt. På Rebtel, som verkar på en internationell marknad, har vi fått möjlighet att göra just det, säger Fredrik Whrame.

Med en bakgrund i telekomindustrin menar Fredrik Whrame att det blir tydligt vilka områden som fortfarande inte är lösta för konsumenten när det gäller internationell telefoni – operatörer som tar ”orimligt” mycket betalt, gratistjänster, exempelvis Skype, som inte fungerar tillräckligt bra, och dyra telefonkort som lurar användarna.

– På Rebtel bestämde vi oss för att lösa de här problemen. Arbete resulterade i den nya appen Rebel Calling, en produkt som marknaden aldrig sett tidigare. Appen omvandlar ditt nummer till ett internationellt nummer när du ringer utomlands, och möjliggör för användaren att ringa obegränsade internationella samtal för endast en dollar i månaden, säger Fredrik Whrame.

Förutom den nya tjänsten, har flera förändringar i varumärket genomförts. Framför allt har man jobbat med att tvätta bort stereotyper i kommunikationen till invandrargrupper.

– Det är vanligt att exempelvis använda sig av en indisk kvinna som håller i en telefon och ser glad ut, när det handlar om lågprissamtal i Indien. Men vi vet att vår målgrupp bor i stora huvudstäder, som New York och Paris, och att de där är väldigt trendsättande. Vi insåg snabbt att vi måste styra om varumärket och skapa en större känsla av stolthet över den multikulturella målgruppen, som har stor contentpotential.

För att ta fram det nya reklamkonceptet vände man blickarna mot USA och inledde ett samarbete med Vice i Brooklyn, och systerbyrån Carat.

– Kärlek uppstod direkt med Vice, som jobbar med en väldigt naken och intressant strategi för att nå målgruppen och skapa content. Det passade Rebtel perfekt, som vill bryta de traditionella marknadsföringssätten, och jobba mer med sociala medier och publikdeltagande. Vi har dessutom byggt egen kreativ kapacitet inom bolaget, och bland annat skapat en inhousebyrå som snabbare kan skapa content inom det nya konceptet, säger Fredrik Whrame.

För att lyckas ta hjälp av målgruppen till att skapa content, har man jobbat uppsökande och hämtat hem inspiration från skilda platser världen över.

– Vår målgrupp befinner sig sällan i strålkastarljuset, men det kryllar av hjältar bland dem, som förtjänar att komma ut på en internationell arena. Just nu samarbetar vi till exempel med en kubansk komiker som är okänd för oss här i Sverige, men som har extremt stor popularitet på nätet. På sådana vis hoppas vi kunna bygga vår relevans och skapa en känsla för varumärket, fortsätter Fredrik Whrame.

Till att börja med lanserar Rebtel det nya konceptet i USA, med flera olika virala aktiviteter, bland annat den egenproducerade filmen ”Anti-Anthem”. Efter det kommer man att fortsätta lanseringen i Europa.

– Vår ambition med förändringarna är såklart att få en stark tillväxt och stor nedladdning av den nya appen. Men vi hoppas också kunna bidra till att vända upp och ned på telekombranschen, det är vad den nya upp- och nedvända loggan symboliserar.  

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt