Politiker anmäler tomteannons till RO

2009-12-15 06:04 Martin Schori  

Hillevi Larsson anmäler Panlegis för könsdiskriminerande reklam. Har hon rätt? Rösta på Dagensmedia.se.

En annons som gått tungt i kvällspress, föreställande en lättklädd tomtekvinna i ett badkar, har väckt ont blod hos den socialdemokratiska riksdagskvinnan Hillevi Larsson.

”Det finns inget samband mellan det som marknadsförst (bolagsetablering) och bilden på flickan i badkaret. Flickan verkar mest vara ett sexigt blickfång”, skriver hon i sin anmälan till Reklamombudsmannen, som citeras i hennes blogg.

Bakom annonsen står Panlegis, ett företag som jobbar med bolagsetableringar.

Enligt Hillevi Larsson hade det dock inte spelat någon roll om företag försökte sälja badkaret, underkläderna, skorna eller tomteluvan.

”Bilden ger olustiga associationer eftersom det ser ut som att även den unga flickan saluförs”, skriver hon.

Dagensmedia.se har sökt marknadschefen Joakim Gustafsson utan resultat. Till Sveriges Radio har han tidigare berättat om tanken bakom kampanjen:

– Vår målgrupp är män mellan 35 och 45, och jag tänkte på vad jag själv skulle reagera på i tidningen. Då blev det tomtemor istället. Det är som att ha en tjej på motorhuven när man säljer bilar, gammaldags vinner många gånger.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt