Paf:s Dylan-film tog sig hela vägen till Angola

2014-12-16 06:24 Anton Andersson  

Den uppmärksammade filmen där tv-profilen Fredrik Wikingsson fick en ensamkonsert med Bob Dylan har nu släppts i sin helhet.

En påtagligt berörd Fredrik Wikingsson sitter helt ensam i en stor konsertlokal Philadelphia USA. Snart kommer den stora idolen Bob Dylan in för att spela fyra låtar endast för honom. Filmen, som i är en del i reklamkampanjen "Experiment Ensam" från spelbolaget Paf, har varit en stor snackis under hösten.

Nu släpps hela konsertfilmen på kampanjens Youtube-konto.

Enligt Paf:s Sverigechef Johan Landgren har reaktionerna varit överväldigande. Medier från över 80 länder har hört av sig och velat skriva om ensamkonserten och Fredrik Wikingsson har bland annat intervjuats i Rolling Stone magazine.

– Vi är så klart jättenöjda med det fantastiska genomslaget. Framför allt det breda intresset i Sverige. Att medier i länder som Peru, Indien och Angola rapporterat om kampanjen är så klart lite förvånade och ingenting vi kanske räknade med på förhand, berättar Johan Landgren för Dagens Media.

Men "Experiment Ensam" är i själva verket en hel webbserie där experiment utförs av en ensam person med aktiviteter som vi vanligtvis gör tillsammans med andra. Tanken bakom serien är att bevisa sanningshalten i Paf:s slogan "Det blir roligare tillsammans". Tidigare har bland annat Markoolio medverkat i webbserien.

Med tanke på Fredrik Wikingssons oerhörda lycka under Dylan-konserten är det tveksamt om bolaget lyckades bevisa devisen i just det fallet. Men Johan Landgren är ändå nöjd med utförandet av kampanjen.

– Målet var att genom en serie experiment reda ut vilken betydelse gemenskapen har för att människor ska ha roligt och trivas. Vi på Paf tror nämligen att saker och ting blir roligare tillsammans. Men att bara tro duger inte. Därför valde vi att undersöka saken på riktigt genom "Experiment Ensam", säger Johan Landgren.

Hur de lyckades få med musiklegendaren Dylan på tåget är en kombination av tur och skicklighet säger Johan Landgren. Vad de fick betala för kalaset avslöjar han dock inte.

– Han hoppade förhoppningsvis på tack vare en kul grundidé kombinerat med ett spännande samarbete med ett nätverk bestående av några av Sveriges mest kreativa och skarpa hjärnor. Samt en gnutta tur så klart, säger han till Dagens Media.

Kampanjenserien skapades av Erik Haag och Anders Helgeson. Producent är Karin af Klintberg via produktionsbolaget Thelma & Louise. Paf:s reklambyrån är Doe Blomberg Gottberg.

Anton Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt