Notan för kampanjen - 1,2 miljarder kronor

2016-05-09 10:27 Anton Äng  

Hillary Clinton har lagt överlägset mest på tv-och radio-reklam under det amerikanska presidentvalet visar siffror från Adage. 1,2 miljarder svenska kronor har hon lagt ner, vilket ingen av de andra kandidaterna kommer i närheten av.

Förra veckan stod det klart att Ted Cruz hoppar av presidentkampanjen och allt går mot en duell mellan Donald Trump och Hillary Clinton.

Adage har sammanställt hur mycket alla presidentkandidater har lagt på radio- och tv-reklam. Siffrorna visar att Demokraternas kandidat Hillary Clinton lägger mest.

152 207 056 miljoner dollar eller 1,2 miljarder svenska kronor har Clinton hittills lagt ner på reklam för sin kampanj. Vilket är nästan dubbelt så mycket som tvåan på listan Jeb Bush, bror till USA:s förre president George W Bush.

Värt att nämna är att Ica, som är Sveriges största annonsör, lade samma summa på reklam för hela 2015.

Anmärkningsvärt ärockså att Donald Trump är en av de kandidater som lagt ner minst pengar på reklam. Faktum är att Anti-Donald Trump kampanjen, som jobbar mot Donald Trump, har spenderat mer än Donald Trump själv.

Slår man ihop alla siffror har alla kandidater lagt ner 4,3 miljarder kronor på radio- och tv-reklam.

Läs hela sammanställningen här nedan:

Så mycket har kandidaterna lagt på reklam:

1. Hillary Clinton - 152,2 miljoner dollar

2. Jeb Bush - 80,2 miljoner dollar

3. Bernie Sanders - 74,5 miljoner dollar

4. Marco Rubio - 70,2 miljoner dollar

5. Ted Cruz - 37,7 miljoner dollar

6. Anti-Donald Trump - 28,1 miljoner dollar

7. Donald Trump - 21,2 miljoner dollar

8. John Kasich - 20,6 miljoner dollar

9. Chris Christie - 18,4 miljoner dollar

10. Ben Carson - 5,7 miljoner dollar

Övriga kandidater - 28,3 miljoner dollar

Totalt - 537,5 miljoner dollar

Källa: Adage

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt