Nikes sportslöja piskar upp känslor

2017-03-21 10:02 Janne Naess  
Nikes hijab väcker reaktioner i sociala medier

Samtidigt som sportgiganten hyllas för plagget som ska underlätta muslimska kvinnors träning – så hotar många med bojkott och menar att Nike genom slöjan profiterar på förtryck.

Som Dagens Media berättade tidigare i mars, så har Nike med en reklamfilm och printkampanj marknadsfört en sportslöja, som ska börja säljas nästa år. Det dröjde inte lång tid efter den okonventionella lanseringen innan reaktionerna kom på sociala medier. Det rapporterar bland annat Independent och Teen Vogue, som kallar responsen för en "backlash" och "right wing rage". Många hotar att bojkotta varumärket, och menar att Nike med lanseringen stödjer och profiterar på kvinnoförtryck:

Reaktioner mot Nikes hijab på twitter.

Reaktioner mot Nikes hijab på twitter.

De kraftiga reaktionerna har nu fått både Nike och en av elitidrottarna som provat plagget att slå tillbaka.

Den olympiska tyngdlyftaren och sexfaldiga guldmedaljören Amna Al Haddad beskriver i ett inlägg på Instagram hur kvinnor som idrottat i hijab tidigare har varit som osynliga för stora varumärken, och för sportmarknaden.

 Med tiden menar hon, har sportande kvinnor som bär slöja tagit mer plats i media, där de bland annat kämpat för rätten att få bära hijab under tävlingar. Amna Al Haddad skriver vidare att "Nike Sports Hijab" kommer att uppmuntra nya generationer att satsa professionellt på sport och att anledningen till att Nike över huvudtaget satsar på en sporthijab beror på att idrottande muslimska kvinnor uppmärksammat och kämpat för rätten att få bära slöja i sitt utövande.

Den olympiska guldmedaljören ger svar på tal till hijab-kritikerna.

Nike har även hyllats för sin idrottsslöja, och många ger Amna Al Haddad medhåll. En åsikt är bland annat att det varit svårt för slöjbärande kvinnor att hitta passande träningskläder, och att det är ett personligt beslut om man väljer att bära slöja eller inte. Nike själva säger i en kommentar till The Independent att de lanserar en sporthijab eftersom de sett att det finns ett behov och en efterfrågan.

-Vi har arbetat fram slöjan tillsammans med atleter som bär slöja, utifrån deras expertis och behov, säger sportjätten.

Nike menar att lanseringen av sportslöjan stämmer väl överens med deras varumärkeslöfte: "If you have a body, you´re an athlete." 

Janne Naess

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt