Moraklockan ska hjälpa åkarna i Vasaloppet

2016-03-04 15:11 Amanda Törner  

Många som genomför Vasaloppet stirrar sig blinda på sluttiden. "Vårt mål med Moraklockan är att få åkarna att skifta fokus på söndag", säger Lars Höglin, marknadskommunikationschef på Renault Nordic AB.

På söndag är det dags för klassiska Vasaloppet. Inför tävlingen vill En Svensk Klassiker och dess nya sponsor Renault ge tips på hur man bäst förbereder sig mentalt för att inte bränna ut sig under loppet.

”Moraklockan” skapades efter En Svensk Klassikers undersökning bland personer som har eller kommer att genomföra skidloppet inom En Svensk Klassiker. Resultatet visade att fyra av tio har sluttiden som huvusakliga mål under Vasaloppet. Flera av dessa tappar motivationen för resten av loppet när de inser att de hamnat efter de uppsatta delmålen.

Moraklockan är en statistisk uppbyggd skidåkare som visar hur yttre parametrar spelar in när det kommer till sluttid, och som ska hjälpa åkarna att fokusera på andra saker under loppet. Kopplat till datan kan man även se hur de rådande väderförhållandena kan försvåra – eller gynna – ett bra resultat.

– Moraklockan, vår statistiska åkare, visar att man inte ska stirra sig blind på själva tiden, trots en halvtaskig tid kan man slå personligt bästa i placeringar eftersom alla påverkas lika mycket av saker som snökvalitet och motvind. Vårt mål med Moraklockan är att få åkarna att skifta fokus på söndag och på så sätt må bättre genom loppet, säger Lars Höglin, marknadskommunikationschef på Renault Nordic AB, i ett pressmeddelande.

Moraklockan är den första delen av Renaults ”Klassiska hemligheter” som inför varje lopp inom En Svensk Klassiker avslöjar en ny hemlighet och skapar ett verktyg för att hjälpa åkarna att hantera det.

Kampanjen är framtagen av Edelman Deportivo.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>