Mix Megapol fälls för könsdiskriminerande reklam

2016-02-08 15:59 Anton Äng  
RO fäller Mix Megapols reklam. | fotograf: Reklamera

För att fira Mix Megapols morgonshow 20 års jubileum i etern lät man en buss med bilder av programledarna köra runt på Göteborgs gator. På bilden ses en manlig programledare ta stryptag på en kvinnlig. Nu har reklamen fällts av RO.

Dagens Media skrev i december 2015 om att Mix Megapol har blivit anmälda till RO. Bakom anmälan låg Facebookgruppen Reklamera, ett initiativ från Sveriges kvinnolobby och Allt är möjligt som verkar för ett samhälle fritt från könsdiskriminerande reklam.Idag kom beslutet.

RO anser att Mix Megapol strider mot artikel 4 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation och fälls därmed. I beslutet står det bland annat: "Person­erna på bilden ser förvisso glada ut, men nämnden finner att bilden vid en flyktig kontakt inte ger intryck av att det är en lekfull situation som visas på grund av det grova grepp som mannen tar kring kvinnans hals".

I sitt yttrande till RO skyller Mix Megapol på satir och framhäver att "satir kräver en djupare förståelse för det som humorn riktar sig mot, ofta samhällskritik och därför ofta kräver en mer vuxen publik". Samtidigt pekar de på en väsentlig sak som Reklamera har missat, nämligen att kvinnan skrattar. Men den formuleringen köpte inte RO.

Jakob Gravestam, marknadsdirektör för Bauer Media Group som driver Mix Megapol respekterar beslutet.
– Beslutet var inte särskilt förvånande, med tanke på att RO beslutar efter hur anmälaren upplever situationen. Hade jag läst Reklameras anmälan hade jag också reagerat men hon skrattar faktiskt på bilden. Så det beror lite på hur man ser på det, säger han till Dagens Media.

Vad händer nu?

– Vi respekterar RO:s beslut och det var väl kanske tur så här i efterhand att den bara satt uppe på en buss och att det inte var en stor kampanj.

Opinionsnämndens bedömning

Enligt artikel 4 första stycket i Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) får reklam inte vara diskriminerande ifråga om bland annat kön. Reklam är könsdiskriminerande om den:

  1. Framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (objektifierande reklam).
  2. Visar en stereotyp bild av könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärder­ande sätt (schabloniserande reklam). 
  3. På något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.

Humor och ironi används ofta i reklam. Humor och ironi kan mildra ­diskriminering och göra den mindre kränk­an­de, samtidigt finns alltid en risk att det man vill skämta om istället förstärks.

Opinionsnämnden konstaterar att reklamen visar en man som håller sina händer i ett kraftfullt grepp runt en kvinnas hals. Person­erna på bilden ser förvisso glada ut, men nämnden finner att bilden vid en flyktig kontakt inte ger intryck av att det är en lekfull situation som visas på grund av det grova grepp som mannen tar kring kvinnans hals. Våldsanvändningen förekommer utan förklaring på bilden. Eftersom reklamen visar ett oaccept­abelt våld mot kvinnor på ett sätt som är uppenbart könsdiskriminerande och nedvärderande för både kvinnor och män strider den mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler. 

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>