Miljonlotteriet slår två flugor i en smäll

2016-12-01 07:00 Simon Nilsson  
Julklappen.

Julklappsetikett och skraplott i ett ska stödja initiativet "Vit jul".

Miljonlotteriets nya kampanj beskrivs bäst med orden två-i-ett. En julklappsetikett och en skraplott. En extra julklapp till den du tycker om samtidigt som du bidrar till IOGT-NTO-rörelsens arbete med kampanjen "Vit jul".  

– Tanken med "Vit jul" är att öka medvetenheten om problematiken kring alkohol i juletid samtidigt som vi genomför jullovsaktiviteter för barn runt om i hela Sverige. I Sverige lever statistiskt sett 4-5 barn per skolklass i hem där någon vuxen har en riskfylld alkoholkonsumtion. Många av dessa barn känner oro, inte glädje, när jullovet närmar sig. Vi vill ge dessa barn en roligare och tryggare jul, säger Lisa Greve, kampanjledare för "Vit jul", i ett pressmeddelande. 

Miljonlotteriet skriver att "svenskarna lägger många kronor på att köpa julklappsetiketter varje år. Något som minst sagt kan känns som att slänga pengarna i sjön. Lösningen stavas Miljonlotteriets julklappsetikett - en skraplott som skänker hela sitt överskott till kampanjen Vit jul. Miljonlotteriets julklappsetikett har en vinstchans på en halv miljon kronor".

Tidiagare har företaget haft en digital-lott för att stötta initiativet "Vit jul". Nästa steg är skraplotten.

– Den här lotten känns som något alldeles extra då den faktisk ger ett mervärde för alla kring jul. Julklappen du ger bort blir roligare eftersom julklappsetiketten samtidigt är en skraplott. Dessutom så hjälper du till att göra julen tryggare för barn runt om i hela Sverige. Det är vad jag kallar win-win, säger Annika Nyberg vd på Miljonlotteriet, i ett pressmeddelande. 

Miljonlotteriets julklappsetikett till förmån för Vit jul säljs i 10-pack och kostar 50 kronor. Julklappsetiketten säljs i välsorterade matbutiker och ATG-ombud samt på miljonlotteriet.se. Julklappsetiketten säljs till och med 31 december.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt