Marit Bergman gör låt till Nattvasan

2016-03-18 07:30 Anton Äng  

Nyheten om Nattvasan blev en snackis och efter en vecka har lanseringsfilmerna över 400 000 visningar. Vasaloppet har med hjälp av artisten Marit Bergman och byrån Spoon nu tagit fram en unik kampanj.

Den 3 mars 2017 klockan 20.00 går starten för Nattvasan. 1 500 personer kommer parvis att ta sig 90 kilometer via den klassiska Vasaloppssträckan. Längs vägen finns bara en kontroll, vilket gör loppet till ett riktigt äventyr. Loppet körs i fri stil och är Vasaloppet beskriver loppet som den största nyhet sedan starten 1922.

Äventyrskänslan var det som Spoons arbetsgrupp tog fasta på när man fick uppdraget att lansera Nattvasan. I kampanjmaterialet presenteras den känsla det innebär att åka ensam genom natten.

– Vi har jobbat strategiskt och taktiskt för att nå ut till olika målgrupper, både den klassiska skidåkaren och den som aldrig tänkt tanken att åka Vasaloppet. En avgörande faktor har varit att lyckas väcka känslor och engagemang, vilket gett goda möjligheter för ringar på vattnet i flera kanaler, säger Jonas Lyckstedt,konceptutvecklare på Spoon i ett pressmeddelande.

Kampanjen pågår under våren och består av ett stort antal publiceringar främst i Vasaloppets egna kanaler. Materialet består av filmer, musik, bilder och artiklar. De olika filmsekvenserna har på en vecka visats över 400 000 gånger på Facebook och Youtube och 17 000 personer har besökt anmälningssidan på vasaloppet.se.

Förutom morgonsoffor och ett stort PR-genomslag har kampanjen också fått internationell tv-tid efter att kanadensiska Discovery Channel sände lanseringsfilmen i torsdags.

En viktig del var musiken där skivaktuella Marit Bergman, som själv är uppvuxen i Rättvik, gjort en egen tolkning av den klassiska Vasaloppshymnen. Låten "Blåa blåa bergen" hörs i kampanjfilmen och kommer släppas som singel i april.

Söndag 20 mars klockan 09:00 öppnar anmälan till Nattvasan 2017.

 

Arbetsgrupp

Jon Svensson, marknadschef Vasaloppet

Ola Granfeldt, PR-ansvarig Vasaloppet

Maria Ljung, marknadskoordinator Vasaloppet

Anna Romson, AD (frilans)

Niclas Hallgren, copywriter (Welcom)

Viktoria Matsegård (frilans)

 

Emily Asserbäck, project manager (Spoon)

Einar Lindgren, producer (Spoon)

Mattias Karlsson, editor (Spoon)

Sebastian Jansson, distribution director (Spoon)

Jonas Lyckstedt, planner/concept developer (Spoon)

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>