Många frågor kring SL-kampanj

2014-04-29 08:54 Simon Andrén  

DDB har tagit nätflugan Doge in i tunnelbanan.

Under slutet av 2013 slog internettrenden Doge igenom. Den bygger på en bild av den japanska hundrasen Shiba, och därtill adderas korta meningar i grammatiskt felaktig engelska.

Till exempel "much success", "very winter" eller "so sport". Dessutom har fenomenet – som kan liknas vid så kallade lolcats (lustiga kattungar) – fått kryptovalutan Dogecoin, enligt sajten Know your meme.

Nu har DDB Stockholm, som är Storstockholms Lokaltrafiks reklambyrå, slagit mynt av Doge i kampanjen för SL:s sommarbiljett, som gäller 1 maj till sista augusti.

Den obligatoriska hunden är i kampanjen omgärdade av meningarna "such cheap", "very buy" och "many summer".

Men i sociala medier har många ställt sig frågande till om resenärerna i Stockholm begriper kampanjen. En av dem är Nanok Bie, SVT:s reporter med internet som bevakningsområde.

– Till viss del tror jag att de har överskattat folks kunskap om Doge. Men, imorse åkte jag tunnelbana med min 8-åring, och jag frågade vad han tyckte om reklamen, och han tyckte den var kul. Så det är nog rätt lyckat, även om folk inte förstår allt. Många pratar om kampanjen, och frågar i sociala medier, säger Nanok Bie till Dagens Media.

Att kommunicera genom internettrender och fenomen är vanskligt enligt Bie, eftersom dessa kan vara oerhört stora och självklara i vissa grupper. För att i andra, intillggande grupper, vara helt okända. Han är själv osäker på hur väl unga känner till Doge.

Men oavsett så är det intressant med en kampanj som gör internettrender analoga, säger Nanok Bie.

– Det är ett nytt språk.

Men han tycker att den faktiska produkten – ett sommarkort för i snitt 600 kronor i månaden istället för 800 kronor i månaden – inte är "Such cheap" eller "very buy".

– Det är inte jättebilligt.

Kampanjen gick upp i helgen. På SL har man noterat ett stort intresse kring den. De flesta reaktioner är positiva, enligt Lovisa Åbom, på SL:s pressavdelning.

– Vi har märkt att mycket folk skriver om den på Twitter och Facebook. Den väcker mycket reaktioner. De flesta tycker att det är kul, men vissa frågar sig vad turisterna ska tro.

Enligt Lovisa Åbom funkar kampanjen även om man inte har förkunskaper om Doge.

– Det finns ju även tydlig informationen om själva erbjudandet, så även om man inte förstår bakgrunden förstår man vad vi vill kommunicera.

Simon Andrén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal. Du kan skriva max tre kommentarer per artikel.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt