LO i nativekampanj på Politism

2016-02-15 15:44 Ylva Larsson  

LO riktar sig till Wallenberg och Herlitz i nativekampanj på Politism.

För snart ett år sedan lanserade vänstersajten Politism sin nya annonslösning – en egen native-redaktion. Först ut att synas på en särskilt annonsmärkt blogg var Kommunal. Nu är det LO:s tur.

Kampanjen ”Rör inte min lön!” ska sätta strålkastarljuset på de som har de allra högsta lönerna.

– Det kan vara Jacob Wallenberg, en av Scandics ägare, eller Gunilla Herlitz som tjänar så mycket och samtidigt har sparkat massa journalister. Rent innehållsmässigt knyter den an till diskussionen om lägstalöner som har exploderat fullständigt. Det här är ett sätt att nå ut i forum som LO traditionellt har svårt att nå, säger Eric Rosén, chefredaktör för Politism, till Dagens Media.

Förutom native-artiklar som görs av Politisms redaktion innehåller kampanjen bilder med budskap som sprids i sociala medier. Exempelvis ”Efterlysning: Vi söker dig som vill jobba mer och få mindre betalt. Vänligen, Svenskt Näringsliv.”

– Fördelen är att det blir annonsmaterial som blir väldigt nära den målgruppen som läser oss eftersom vi är med i hela processen. Det blir ett lite annat tilltal. Vi kommer i någon form också ta kampanjen ut på gatan, vilket är lite roligt eftersom vi bara finns digitalt. Våra läsare reagerar generellt bra på den här typen av kampanjer som ligger i linje med deras värderingar.

Kampanjen, som har gjorts tillsammans med Great Beyond, pågår i tre veckor med start i dag.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>