Kvinnolobbyn: Sverige sämst i Norden

2016-09-21 09:13 Hanna Frick  
Sveriges Kvinnolobby vill införa lagstiftning mot sexistisk reklam. På bild Gigi Hadid som frontar BMWs bilreklam som reklamombudsmannen anser vara könsdiskriminerande.

Sveriges är sämst i Norden på att aktivt arbeta mot sexistisk reklam "Könsdiskriminering är ett problem för jämställdheten", säger Clara Berglund, generalsekreterare Sveriges Kvinnolobby.

I en granskning gjord av Sveriges Kvinnolobby har organisationen tittat på hur könsdiskriminerande reklam i Norden ser ut och följs upp.

Rapporten visar att alla länder behöver arbeta mer aktivt mot sexistisk reklam, men att Sverige är "sämst i klassen", då Sverige är det enda land i Norden som saknar regleringar mot sexistisk reklam.

Kvinnolobbyn menar att det är dags att göra något åt saken och införa en lag mot sexistisk reklam.

– Könsdiskrimineringen är ett problem för jämställdheten i samhället. Människor mår dåligt av det och när allmänheten tycker att det borde förändras, är det om något en anledning att göra något åt saken, säger Clara Berglund, generalsekreterare Sveriges Kvinnolobby till Dagens Media.

Nyligen anmälde Sveriges Kvinnolobby BMWs bilreklam som frontades av supermodellen Gigi Hadid. Reklamombudsmannen ansåg att reklamen var könsdiskriminerande.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt