Kommunal ska återvinna förtroendet – med en robot-tupp

2017-02-16 13:08 Hanna Frick  

Efter skandalen – nu ska en tupp uppkopplad till sociala medier ta reda på vad medlemmarna tycker om Kommunal i realtid. Genom kampanj vill man nå yngre och potentiella medlemmar.

I början av förra året avslöjade Aftonbladet att fackförbundet Kommunal gått back med 320 miljoner kronor på krog- och konferensverksamhet.

Senare avslöjades det att skandalen innefattade lyxresor, porrshower och hyreskontrakt för utrikesministern Margot Wallström.

Kommunals tredje vice ordförande samt ordförande avgick i samband med granskningen.

Nu ska "Kommunal vakna", slår fackförbundet fast i beskrivningen av det nya kampanjkonceptet.

– Efter en kris finns det en otrolig potential till förändring, det har vi tagit tillvara på nu. Kommunal kommer aldrig bli detsamma igen, säger Kommunals kommunikationschef Karin Hagman till Dagens Media som även satt som kommunikationschef då det stormade som mest förra året.

Organisationen gick i dagarna ut i en stor kampanj i tv och på sociala medier med fokus på medlemsdialog. I kampanjen får traditionellt fackligt fotarbete hjälp av ett nytt verktyg i form av en robot-tupp.

– Kommunal har haft ett lågt anseende ganska länge, det blev inte bättre med förra årets stora kris. Då sjönk varumärket som en sten. Men det är inte bara krisen som har gjort att vi har ett svagt varumärke, vi har även sedan tidigare setts som gamla, mossiga, byråkratiska och som ett tråkigt fackförbund, säger Karin Hagman och fortsätter:

– Vi måste verkligen förändra oss i grunden och hitta en väg framåt där vi kan nå yngre medlemmar och potentiella medlemmar. Vi behöver öka förtroendet och bygga en helt ny organisation.

Robot-tupp i spetsen för Kommunals förändringsresa

Genom kampanjkonceptet vill Kommunal bjuda in sina medlemmar att vara med på förändringsresan – detta genom just robot-tuppen.

Tuppen är ständigt uppkopplad mot sociala medier och ska ta emot direkt feedback från medlemmarna själva. Baserat på om reaktionerna är negativa eller positiva påverkas tuppens humör i realtid.

Programvaran bakom tuppen analyserar med hjälp av algoritmer alla tweets, Facebookinteraktioner och blogginlägg där Kommunal kommenteras.

Tanken är att tuppen ska bli en tydlig indikator på hur det går för Kommunal. På kampanjsajten "Kommunal vaknar" kan medlemmarna påverka tuppens humör och bidra med förändringsidéer direkt till fackförbundet.

Karin Hagman berättar att robot-tuppen som kampanjsymbol inte varit en självklar väg att gå.

– "Kan vi verkligen göra det här?", har vi frågat oss. Vi har tidigare alltid gjort kampanjer om viktiga politiska frågor men vi insåg att vi måste förändra oss.

Varför just en tupp?

– Som vi har tänkt på det – du kan inte ana. Vi har testat kampanjen på olika målgrupper och ställt oss frågor som "kan man gilla en tupp?". Men tuppen har väckt människor i tusentals år, det är en symbol för uppvaknande och så sticker den ut också. En väckarklocka hade inte varit lika roligt.

Vad består själva "uppvaknandet av"?

– Det handlar om att visa att vi är en ny organisation som är attraktiv för en yngre målgrupp. Vi har gjort om vårt erbjudande och vår medlemsservice. Det har även hänt otroligt mycket internt också. Vi har gjort om vår policy och fått en ny ledning, men det har inte medlemmarna märkt. Så nu bjuder vi in medlemmarna för att höra vad de tycker.

Vad har ni fått för respons hittills, har tuppen varit glad eller arg?

– Det första dygnet kommer över 100 förslag, mycket handlar om förhandlingsfrågor. Tuppens humör har skiftat lite, men den har varit mest glad. Det är klart att vissa har tänkt att det är lite barnsligt med en tupp, den reaktionen har vi också fått.

Ja, finns det risk att man tolkar tuppen som barnslig tror du?

– Målgruppen för kampanjen är unga och blivande medlemmar under 45 år i hela landet. Mest negativa kommentar har kommit från proffstyckare i Stockholms innerstad. Men det gör inget, för de är inte målgruppen för kampanjen. Vi bjuder på oss själva genom kampanjen, det kan man inte förlora på. Vi har aldrig skojjat tidigare och nu vänder vi oss till våra medlemmar.

Förutom att tuppen har huvudrollen i Kommunals nya reklamfilmer så kommer den även följa med Kommunals nya ordförande Tobias Baudin i förändringsarbetet.

Även Tobias Baudin har en framträdande roll i kampanjen och medlemmar kommer att kunna följa honom i förändringsarbetet och på besök på arbetsplatser runt om i Sverige.

Cred-lista:

Arbetsgrupp:

Kommunal
Hillevi Good, projektledare
Karin Hagman, kommunikationschef

Ruth
Annika Carstedt, kundansvarig
Erik Wünsche, projektledare
Henrik Täppmark, creative director
Dan Göransson, copywriter
Fredrik Claesson, art director
Marika Skantze, produktionsledare

Robotingenjörer
WE DO

Film
Colony & Film De Liberté
Ragnar Jansson

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt