(KD)-politikerns SD-attack: "Vem ska baka våra pizzor?"

2010-09-17 08:27 Dante Thomsen  

Kristdemokraten Magnus Jacobssons valkampanj har blivit något av en snackis. På valaffischer ställer riksdagskandidaten bland annat frågorna ”Hur sjutton tänker (SD) - vem skall baka våra pizzor?".

Ett annat budskap lyder: ”Hur sjutton tänker (SD) - vem skall ta hand om farmor?”. Kritiska röster har höjts för att Magnus Jacobsson menar att invandrare bara duger till ”skitjobb”.

Men när Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund uttalade sig om kampanjen tidigare i veckan gav han den sitt stöd.

– Jag tycker att man tar upp en viktig aspekt. I Sverige behövs alla för att bygga landet. Det behövs personer för att kunna svara för äldreomsorgen, för att göra pizzor och för att bidra till att vi får nya exportinkomster till vårt land. Därför är det här en jätteviktig sak, sade Hägglund till P4 Väst i måndags.

Stefan Attefall är Kristdemokraternas gruppledare i riksdagen och ingår i valledningen. Även han försvarar affischerna och menar att det är helheten som är det viktiga.

– Grundtemat är helt i linje med partiets politik, sedan har Magnus valt en ganska provokativ form för att uttrycka sig. Det är en pedagogisk utmaning att förklara budskapet och det får Magnus Jacobsson ta ansvar för.

Stefan Attefall berättar att han uppmärksammades på affischerna under gårdagen. Att be Magnus Jacobsson ta ner affischerna är inte aktuellt.

– Det är för sent att ha någon djupare diskussion kring det här. Fördelen och nackdelen med den här kampanjen är att den drabbar Magnus Jacobsson. För oss är det inte så dramatiskt. Gjort är gjort.

eroende av varenda människa i Sverige, säger han till Politikerkollen.

Dagensmedia.se har varit i kontakt med KD:s kommunikationschef Cina Gerdin, som inte vill kommentera kampanjen.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt