Kampanjar för fler rökfria barn

2017-01-04 13:49 Hanna Frick  
A Non Smoking Generation lanserar "Guldvingen" för att få företag att bidra till fler rökfria barn och ungdomar.

Genom kampanjen "Guldvingen" ska A Non Smoking Generation få fler företag att bidra till fler rökfria barn och ungdomar.

Rökning smittar av sig och det är i skolmiljö som smittan sprids som mest. Nio av tio säger att man börjar röka på grund av kompisar.

Genom lanseringen av kampanjen  och konceptet "Guldvingen" vill A Non Smoking Generation tillsammans med byrån New få en ändring på det.

Syftet är att engagera och näringslivet för att minska antalet barn och ungdomar som röker. Genom att köpa ett så kallat "Guldvinge-paket" som bland annat består av föreläsningar som hålls på skolor kan ett företag vara med och bidra till ökad kunskap och ett högre antal rökfria barn, enligt A Non Smoke Generation.

Kampanjen lanserar för första gången i SvD den 7:e januari, där ett antal barn ungdomar avger sina nyårslöften 2017 – nämligen att inte börja röka.

– I dagsläget är vi ganska ensamma om att arbeta metodiskt och framgångsrikt med att informera och motivera unga att förbli tobaksfria. Tyvärr räcker våra resurser bara till att möta en tiondel av landets alla elever, säger Helen Stjerna, generalsekretare på A Non Smoking Generation, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vårt mål är att varenda unge ska få rätten till en tobaksfri skoltid och för att nå dit behöver vi bli fler som bidrar till arbetet. Tillsammans kan vi få ett slut på rökningen bland våra barn och ungdomar.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt