IQ lanserar ”Liggometer”

2016-02-09 13:18 Amanda Törner  

IQ vill få unga att reflektera kring kombinationen alkohol och sex.

På sajten www.fylleligg.se finns världens första ”Liggometer”, en interaktiv visualisering av hur alkohol i olika mängder påverkar män och kvinnor i samband med sex.

I Liggometern kan besökaren själv välja hur mycket alkohol två skådespelare ”har druckit” i samband med sex och sedan se hur det påverkar sexet.

– Det finns en hel del vetenskapliga artiklar om alkohol och sex, problemet är bara att unga vuxna oftast inte läser dessa. Med Fylleligg-kampanjen vill vi fånga målgruppens uppmärksamhet och på ett relevant sätt öka förståelsen och kunskapen kring hur alkohol påverkar sex, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, till Dagens Media.

Enligt en Sifo-undersökning som IQ genomfört bland 1000 personer mellan 18-25 år svarar över 6 av 10 (63 procent) att de haft sex alkoholpåverkade. Av dessa uppger drygt 8 av 10 (83 procent) att sexet, den senaste gången de hade sex alkoholpåverkade, skulle blivit lika bra eller bättre om de druckit mindre alkohol.

– En del av problemet är att det finns en hyfsat romantiserad bild av alkohol och sex bland unga, som säger att alkohol ger en positiv effekt. Men så är det faktiskt inte, vilket är viktigt att lyfta och diskutera. Mindre mängder alkohol kan ha en avslappnande effekt, men därefter är skalan sjunkande, fortsätter Magnus Jägerskog.

Hur uppstod idén till Liggometern?

– Den föddes i samtal med Edelman Deportivo, som utvecklat Liggometern, och bygger på insikten om att både alkohol och sex är centrala inslag i många unga vuxnas tillvaro. Vi tror att det här är ett bra sätt att samtala vidare kring ämnena i och med att kunskapen kommer förpackad på ett lite kul vis. Vi hoppas och tror på att Liggometern är någonting man vill dela i sina nätverk, och att vi på så sätt kan få till en bra viral spridning på kampanjen.

Kampanjen "Fylleligg" kommer även att synas i IQ:s digitala kanaler.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt