Ica-Stigs nästa uppdrag: Flyktingfrågan

2016-03-04 14:53 Erik Wisterberg  

Sveriges största annonsör ger sig in i debatten kring invandringen, kan Dagens Media berätta. "Ica-Stigs" nästa uppdrag har flyktingar och invandring som fond. "Det händer grejer med vårt reklamkoncept där", säger marknadsdirektören Mats Liedholm.

"Jag lovade ju att jag skulle skaffa förstärkning. Här är den. Säg hej till vår nya praktikant, Jerry."

Med den frasen presenterade Hans ”Ica-Stig” Mosesson 2009 den nya karaktären i Icas reklamsåpa.

I bild kom Mats Melin, som lever med Downs syndrom – varpå de andra karaktärernas käcka leenden förbyttes mot en förbryllad min.

"Vad glor ni på, har ni aldrig sett en praktikant förut?", sade Mats ”Ica-Jerry” Melin i sin allra första replik.

En kommentar som effektivt gick rakt genom rutan och satte fingret på våra egna förutfattade meningar om människor som avviker från normen.

"Vad glor ni på, har ni aldrig sett en praktikant förut?". Mats Melin klev in som "Jerry" i Icas reklamsåpa 2009.

Sju år senare står världen inför den största flyktingkatastrofen i modern tid. Enligt Migrationsverket sökte över 160 000 människor asyl i Sverige under året som gick.

När Ica nu planerar nästa stora reklamrevolution står integrationen i centrum, kan Dagens Media berätta.

– Det händer grejer med vårt reklamkoncept där, säger marknadsdirektören Mats Liedholm.

Nästa steg för Ica-Stig: flyktingar

Ica prisades 2011 av Sveriges Annonsörers för långsiktig varumärkesvård. En enig jury konstaterade att Icas reklamsåpa ”till och med får oss att fundera lite extra över vad det är för slags fördomar vi bär med oss genom livet”.

Sedan "Jerry" har större revolutioner av det slaget lyst med sin frånvaro i Ica-såpan.

Nu är det dags att ta nästa kliv, avslöjar marknadsdirektören Mats Liedholm.

När Dagens Media når honom sitter han i en bil i höjd med Rättvik, på väg upp för att köra ”Kortvasan”. Utanför bilrutan passerar en kommun som under bara några månader fått 500 nya invånare i form av nyanlända flyktingar.

Den största politiska frågan – och enligt många den största samhällsutmaningen för Sverige – är hur de många nya svenskarna ska integreras i det svenska samhället.

Där vill Ica spela en roll.

– Sverige har öppnat sina gränser för flyktingar och för invandring generellt mer än något annat EU-land sett till vår befolkning, säger Mats Liedholm, och fortsätter:

– Vi utvecklar vårt reklamkoncept i takt med tiden, införlivandet av Jerry var ett sådant exempel. Vi tar ett nytt sådant steg under våren med en tydlig koppling till vad som händer i det svenska samhället just nu, säger Mats Liedholm.

Mats Liedholm tog över som marknadsdirektör på Ica 2014. Foto: Janne Næss. Foto: Janne Næss.

Ica är vid det här laget väl medvetna om kraften i, och nyhetsintresset kring, reklamsåpan. Lanseringarna av större förändringar brukar vara minutiöst uppbyggda. Mats Liedholm vill inte avslöja några detaljer om det nya draget, förutom att det handlar om integration.

Handlar det om flyktingsituationen?

– Kanske det, säger Mats Liedholm kryptiskt.

"Jag kan inte jobba uteslutande med hjärnan"

Mats Liedholm, 50, har under sina 25 år som marknadsförare jobbat med att marknadsföra allt från choklad och kaffe till kontorslokaler och öl. Han har med egna ögon sett det engagemang Gevalia, Norrlands Guld och andra starka varumärken kan väcka. I november 2014 tog han över som marknadsdirektör för Ica, landets största annonsör. Den grundläggande idén är att Ica ska stå för ett starkt samhällsengagemang – en trend som Mats Liedholm ser allt fler företag hoppa på.

– Under mina 25 år har jag haft förmånen att jobba med häftiga varumärken som berör svenskarna. Den attityds- och beteendeutveckling som kan ske genom att man tar ansvar stärker den relationen långsiktigt, vilket jag är besjälad av. Det går till viss del tillbaka till mig som person. Jag kan inte jobba uteslutande med hjärnan, hjärtat har en viktig del i det.

Loa Falkman är sedan ett år tillbaka "Ica-Stig". Foto: Janne Næss. Foto: Janne Næss.

När Ica bytte ut Hans Mosesson i rollen som ”Ica-Stig” mot Loa Falkman blev det löpsedlar, hundratals artiklar och tv-inslag.

Nu återstår det att se hur Icas nya omskruvning av konceptet med flyktingar och invandring som fond mottas. Förändringen kommer att synas utåt under våren.

Räkna med uppmärksamhet.

Läs en stor special om varumärkenas högre syfte, så kallat brand purpose, i Dagens Medias tidning #4 2016. Där berättar ledande företrädare för Ica, Ikea och Telia om hur bolagen jobbar för att vara en förändrande kraft i samhället. Saknar du en prenumeration på Dagens Media? Teckna en här.

Som prenumerant kan du även logga in och läsa innehållet digitalt.

Lyssna även på nya Varumärkespodden, där LynxEyes Johan Ekelin och Telias Sverige-vd Hélène Barnekow nördar ner sig i varumärkets positiva kraft.

 

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt