Ica-såpan fyller "moppe"

2016-10-24 08:42 Amanda Törner  

600 avsnitt har spelats in sedan starten av Ica-såpan – här är filmen som hyllar femtonårsjubileet.

För att fira att Icas reklamkoncept "fyller moppe" har Ica tagit fram en särskild film som tackar alla de som har följt reklamsåpan genom åren.

Icas reklamfilmer med Ica-Stig och hans butik är ett av världens mest långlivade reklamfilmskoncept – totalt har Ica tillsammans med reklambyrån King skapat 587 filmer sedan starten 2001.

– Vissa filmer har engagerat mer än andra. Ett exempel är filmen när Jerry gjorde entré och uppmärksammade vårt initiativ Vi kan mer. Vi fick både ris och ros för att vi hade en skådespelare med Downs syndrom. Idag ifrågasätter ingen det längre. Filmen som nyligen berörde cancer och Rosa Bandet har också skapat engagemang och är en av de filmer som delats flest gånger, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Reklamsåpan hamnade dessutom i Guinness Rekordbok 2007, efter 250 avsnitt, som den tv-reklam som sänts längst.

– När man fyller moppe är man stor, men har massor med roligt framför sig. Vi ska fortsätta utveckla konceptet och hoppas att vi kan fortsätta väcka debatt och skapa engagemang samtidigt som vi visar erbjudanden med humor och värme, säger Mats Liedholm.

Fasta karaktärer i filmerna är Stig, Ulf, Jerry, Cindy, Sebastian, Abbe och Ebba. Några av gästskådespelarna genom åren har varit Zlatan, Jamie Oliver, Lill-Babs, Camilla Läckberg, Henrik Lundqvist, Måns Zelmerlöw, Markoolio, Arne Weise, Gudrun Schyman, Jill Johnson, och Alice Timander.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt