Ica samarbetar med En svensk klassiker

2016-03-18 11:48 Anton Äng  

I samarbete med En svensk klassiker utvecklar Ica en stor hälsosatsning. Ica-klassikern ska göra Sverige friskare och sätta folket i rörelse. "Alla ska utifrån sin egen ambition kunna delta", säger Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica.

Ica-klassikern består av samma fyra moment som en svensk klassiker: 300 kilometer cykling, 3 kilometer simning, 30 kilometer löpning/gång och 90 kilometer längdskidor/stavgång. Skillnaden är att du har flera veckor på dig att klara av varje moment. Varje moment registreras i en app som är framtagen av En svensk klassiker.

Första datum för deltagarna att registrera sina aktiviteter i cyklingen är måndag vecka 15 och deltagarna har då nio veckor på sig att cykla Vätternrundan.

ICA-klassikern är en stor satsning som börjar lanseras denna vecka då tidningen Buffé når alla hushåll med ICA-kort.

Aktiviteten kommuniceras sedan löpande under hela året med målet att få så många kunder som möjligt att delta. Ica-Stig kommer dessutom nämna kampanjen i kommande reklamfilmer.

Det är startskottet på ett mångårigt samarbete mellan Ica och En svensk klassiker.

– Vi startade en digital plattform 2012 och vi har en mission att göra Sverige friskare. Vi vet att våra lopp snabbt blir fulla och det här gör man ju på hemmaplan. När Ica ville göra detta med oss blev vi såklart glada eftersom att vi vill nå ut till en bred publik, säger En svensk klassikers vd Michael Thorén.

Ica-­klassikern är en förlängning av Icas övergripande hälsosatsning ”Var med och må bra”och har en grund i En Svensk Klassikers egen mission om att göra Sverige och svenskarna friskare.

– Vi på Ica vill jobba med att lyfta den svenska folkhälsan. Sverige är ett av Europas mest stillasittande folk. Vi jobbar redan mycket med matfrågor och detta breddar vår satsning ytterligare. Alla ska utifrån sin egen ambition kunna delta och målet är att Sverige ska må bättre och försöka skapa världens största folkhälsoräddningar. Vi har skickat ut vår kampanj i vår tidning Buffé och sen kommer vår vän Stig berätta mer om detta, säger Mats Liedholm, marknadsdirektör Ica Sverige.

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt