Här är vinnarna i Young Lions

2014-05-12 17:30 Dante Thomsen  

I kväll korades vinnarna i reklamtävlingen Young Lions. Här är hela vinnarlistan.

Under ett mingel på måndagen presenterade Komm, Dagens Media och Getty Images de vinnande teamen som ska representera Sverige i Young Lions under reklamfestivalen Cannes Lions i slutet av juni i år.

Här är alla vinnarna:

PR

Joseph Borenstein och Linnéa Rinäs, Cohn & Wolfe

Bidrag: Vardagshindret

Se bidraget här.

Motivering: Årets vinnare i PR-kategorin äger kraften att ta sig ut i debatten. Genomtänkt, känsloväckande och välutarbetad tror vi att den kan göra väsen av sig i alla kanaler. Och den besitter också storheten i att kunna tas vidare, på olika platser och under många år. Grattis till en obehindrad seger för Vardagshindret.

 

MEDIA

Anton Ström, Scholz & Friends och Mathias Svensson, Doe Blomberg Gottberg

Bidrag: Man mot man med Mats

Se bidraget här.

Motivering: I en tid då det aldrig varit svårare att tränga igenom mediebruset lyckas årets vinnare inte bara hitta en väg igenom utan även använda "rätt" kanal på ett relevant och inspirerande sätt som förenar målgrupperna och allmänheten i stort kring ett ämne som är svårt för många att förhålla sig till. Ett briljant format som vi i juryn tror skulle göra barnsligt stor skillnad. Cannes - here you come Mathias Svensson och Anton Ström från Scholtz & Friends!

 

PRINT

Frida Siversen Ljung och Nayeli Kremb, TBWA

Bidrag: Drömmen

Se bidraget här.

Motivering: Att röra sig fritt kan nog uppfattas som en superkraft för den som inte har spring i benen. Vinnarteamets superkraft verkar vara att kunna balansera bild och text så att de kompletterar varandra istället för att konkurrera med varandra. Sista pusselbiten finns i skuggbilden. Samma reklam-teknik som Batman själv brukar använda. Välgjort och på brief. Frida Siversen Ljung och Nayeli Kremb från TBWA, vi ses i Cannes!

 

CYBER

Ulrika Karlberg och Viktor Brittsjö, Forsman Bodenfors

Bidrag: En krånglig väg

Se bidraget här.

Motivering: En liten justering i en stor tjänst kan göra all skillnad. En liten symbol som underlättar för den behövande och öppnar ögonen för den som inte är det kan göra all skillnad. Att på ett smart och enkelt sätt visa på avsaknaden av något självklart tog den snabbaste och minst krångliga vägen till våra hjärtan.

 

DESIGN

Danny Jian och Tobias Eriksson, Essen International

Bidrag: Right to move

Se bidraget här.

Motivering: Ett engagerande namn. Ett imperfekt uttryck. En perfekt lösning tar form. Det krångliga blir kul. Det förväntade fint. Budskapet kristallklart. Alla ska ha rätten att utvecklas. Vi håller med. Vi tycker att alla ska ha Right to Move.

Årets jury

Malin Von Werder, Art Director, Garbergs Malmö, ordförande

Jenny Kaiser, kundansvarig projektledare, Forsman & Bodenfors

Patrick Kampmann, Creative Director, Volontaire

Helena Stendahl Hägg, Design Director, Identity Works

Fredrik Josefsson, Art Director, Åkestam Holst

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>