Här är vinnarna i Inhouse 2012

2012-02-14 21:57 Dante Thomsen  

Inhouse 2012 – tävlingen som utser Sveriges bästa inhouse-reklam – är avgjord. Bland vinnarna finns Mackmyra, Unionen och Skistar. "Det är högre kvalitet på bidragen i år än vid premiären i fjol", säger Joakim Rutgersson, marknadschef på Arkitektkopia, som står bakom tävlingen.

Inhouse är den enda tävlingen i Sverige som belönar den reklam som tas fram internt på landets alla marknadsavdelningar.

2012 är andra året som tävlingen arrangeras, och antalet bidrag som skickades in ökade från 145 till 150.

– Årets omgång visar verkligen att Inhouse-tävlingen är etablerad. Det är fler kända varumärken som tävlar och antalet bidrag ökade, säger Joakim Rutgersson, och fortsätter:

– Dessutom är det tydligt att man är mer noga med vad som skickas in, det är högre kvalitet i år än vid premiären i fjol. Det märks förstås inte minst på de som gått till final – alla nominerade bidrag håller en mycket hög klass. I slutändan måste dock någon vinna och jag tycker att juryn har gjort ett fantastiskt arbete.

2011 stod Ica, TV4, Tre, Leaf och Telge som vinnare när tävlingen avgjordes i februari.

I år var det Mackmyra, Mekonomen, Unionen, Skistar, samt Vindelns Folkhögskola som utsågs till segrare av juryn, som leds av styrelseproffset Meg Tivéus.

Mekonomen – med inhousebyråchefen Joakim Skoglund och marknadschefen Jonas Kaveryd i spetsen – utsågs till vinnare av prestigepriset ”Årets Marknadsavdelning” för sitt framgångsrika arbete de senaste åren.

Som Dagens Media tidigare har berättat ökar mängden reklam som produceras internt på företagen.

Enligt en undersökning från Sveriges Annonsörer och Novus jobbade 68 procent av annonsörerna både med inhousebyråer och externa byråer under 2011. Ett år tidigare var motsvarande siffra 57 procent.

– Vi får otroligt mycket positiv feedback från företag runt om i landet som uppskattar tävlingen, det märks att vi fyller ett tomrum bland alla andra reklamtävlingar, säger Joakim Rutgersson på Arkitektkopia.

Priserna i Inhouse 2012 delades ut den 14 februari på Inhouse-galan på Berns i Stockhom.

Dagens Media är sedan starten samarbetspartner till Inhouse-tävlingen.

Här är alla vinnarna i Inhouse 2012

Bästa Trycksak:

1. Vindelns Folkhögskola

Juryns motivering:

Kampen om studenter är hårdare än någonsin och den som vill sticka ut i bruset måste verkligen bekänna färg. Med säkert formspråk, dramatiska bilder och inspirerande design har man gett utbildningen ett ansikte. Första pris för Årets Trycksak går till Vindelns Folkhögskola för Kurskatalog 2011

2. Gröna Lund

3. Wermlands Opera

Bästa expo:

1. Skistar- Vinterland

Juryns motivering:

Visad vara till hälften såld. Riktigt bra exponering handlar om att ta varan dit kunden finns. Och när man anstränger sig så till den milda grad att man flyttar hela skidbacken till badstranden så smälter juryns hjärtan. Första priset för Bästa Expo går till SkiStar  för Vinterland.

2. Fazer Food Service - "Mata inte sopmonstret"

3. Swedbank – Bonde möter bonde.

Bästa DR:

1. Mackmyra – Extra Rök

Juryns motivering:

Ett bra DR berör. Och när man lyckas beröra flera sinnen på en gång så är succén ett faktum – det doftar framgång. Första pris för Årets DR går till Mackmyra för Extra rök.

2. ICA Sverige- Årets första julklapp

3. Universum – The World´s Most Attractive Employers

Bästa kampanj Småföretag:

Mackmyra - Extra rök

Juryns motivering:

I ett samhälle där många har allt gäller det att vara unik och exklusiv för att bli intressant. Kombinationen av en personlig produkt och en kampanj som gick rakt in i målgruppens hjärta visade sig bli en riktig rökare. Priset för Årets bästa kampanj småföretag går till Mackmyra för Extra Rök.

Bästa kampanj:

1. Unionen – Vässa lönen

Juryns motivering:

Hur gör man en 140 år gammal företeelse relevant och intressant för en allt större grupp inaktiva medlemmar? Man tar fram ett riktigt vasst budskap som fokuserar på essensen i kundnyttan. Förstapriset för Årets Kampanj går till Unionen för Vässa lönen.

2. Kjell & Company – Koppla/på

3. Skistar - My SkiStar

Årets marknadsavdelning:

Mekonomen

Juryns motivering:

Man tänker oftast inte på ett riktigt bra marknadsföringsarbete förrän succén är ett faktum, det smyger sig liksom på en. Plötsligt såg man dem bara överallt, de gula skyltarna med den svarta texten och Karin i kundtjänsten med sitt glada leende och vilja att göra billivet enklare. Bakom denna framgång ligger förstås hårt slit och ett välplanerat och skickligt arbete på marknadsavdelningen. Priset för Årets Marknadsavdelning går till Mekonomen.

Dante Thomsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>