Här är världens mest delade reklamfilmer under 2016

2016-12-01 15:05 Hanna Frick  

Nike kniper två platser bland de topp 20 mest delade kampanjerna, när Unruly listar årets mest delade reklamfilmer.

Varje år tar Unruly reda på vilka reklamfilmer som blivit mest delade i sociala medier.

I år har det brittiska varuhuskedjan John Lewis anledning att fira – deras julkampanj "#BusterTheBoxer" toppar nämligen listan över de mest delade reklamfilmerna under 2016. 

Reklamkampanjen där bland annat en boxer, en igelkott och en grävling roar sig på en studsmatta, har delats hela 1,949,387 gånger i sociala medier.

Kampanjen lanserades för bara tre veckor sedan knep snabbt en första plats, den är även den 5:e mest delade julreklamen genom tiderna och varuhuskedjans mest delade video någonsin.

Channel 4:s reklam "We are the superhumans" plockar en andra plats med 1,851,533 delningar. Tidigare i år utsågs den till den allra mest delade OS-reklamen.

På tredje plats kom Shells "Best day of my life" med 1,683,072 delningar.


Det är inte bara OS-reklam som blivit mest delat under året – även kampanjer från Super Bowl och fotbolls-EM har delats flitigt.

Exempelvis kom Nikes EM-reklam "The Switch" på en sjätteplats med 969,650 delningar och Doritos populära Super Bowlreklam "Ultrasound" plockade en sjundeplats med 893,465 delningar.

Nike kapade åt sig ytterligare en plats på topp 20 med deras hyllningskampanj till basketstjärnan Kobe Bryant – "The Conductor" som tog en 12:e plats med sina 641,359 delningar. 

– Det har varit ett extremt och oroligt världspolitiskt år och reklamfilmerna verkar ha fungerat som en form av eskapism för konsumenterna. Från den fantastiska Superhumans som visade upp mänsklighetens styrkor, till Nikes The Switch som är en uppvisning i det oväntade och exceptionella och Buster the Boxer som bubblar av rolig och barnslig julglädje. Vi tycks ha behövt lite verklighetsflykt i år och annonsörerna har svarat upp, säger Emma Lundgren, Nordisk vd på Unruly, i ett pressmeddelande.

Videoannonsering verkar växa runt om i världen. På listan återfinns bidrag från 10 olika länder så som Storbritannien, USA, Egypten, Thailand, Bangladesh, Indien, Norge, Filippinerna och Kanada.

Reklamfilmerna på topp 20-listan har en snittlängd på 2:49, vilket delvis har att göra med 7 Elevens thailändska reklam "Teachers" som är nästan nio minuter lång.

Unruly’s ranking är baserad på antalet delningar – inte visningar  – som reklamer på Facebook och Youtube har fått på Twitter, Facebook och i bloggosfären.

Topp 20 mest delade reklamfilmer under 2016:

1. John Lewis – #BusterTheBoxer – 1,949,387 delningar
2. Channel 4 – We Are The Superhumans – 1,851,533 delningar
3. Shell – Best Day Of My Life | #makethefuture – 1,683,072 delningar
4. Vodafone – Ramadan 2016 – 1,435,350 delningar
5. OK Go & S7 Airlines – Upside Down and Inside Out – 1,240,842 delningar
6. Nike – The Switch – 969,650 delningar
7. Doritos – Ultrasound – 893,465 delningar
8. Ariel – #sharetheload – 877,558 delningar
9. Cadbury’s Dairy Milk – Aliens – 852,895 delningar
10. 7 Eleven Thailand – Teachers – 792,328 delningar
11. McDonald’s Philippines – Tuloy Pa Rin – 699,396 delningar
12. Nike Basketball – The Conductor – 641,359 delningar
13. Volkswagen – Trailer Assist – 640,995 delningar
14. Samsung – Introducing Samsung Galaxy S7 – 616,128 delningar
15. OK Go & Morton Salt – The One Moment – 608,419 delningar
16. Knorr – Spirit of Ramadan – 590,386 delningar
17. Momondo – The DNA Journey – 585,903 delningar
18. Facebook – Aquila Test Flight – 564,123 delningar
19. Mentos Indonesia – Mentos Mentors – 548,334 delningar
20. Nintendo – First Look at Nintendo Switch – 544,585 delningar

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt