Här är Spotifys största globala kampanj någonsin

2016-11-30 08:12 Hanna Frick  

Spotify tar fasta på årets tokiga namn på spellistor och årets lyssningar i musikjättens globala utomhuskampanj "Thanks 2016, it's been weird".

"Thanks 2016, it's been weird", det är budskapet i Spotifys största globala kampanj någonsin som hittills rullats ut i USA, Storbritannien och Danmark.

I den stora utomhuskampanj tackar Spotify på ett humoristiskt sätt för året som gått genom att presentera egen data från årets lyssningar och spellistor.

Ett exempel på kampanjen i Storbritannien:

"Dear 3,749 people who streamed 'It's The End Of The World As We Know It' the day of the Brexit Vote. Hang in There."

Och ett exempel från USA:

"Dear person who made a playlist called: 'One Night Stand With Jeb Bush Like He's a Bond Girl in a European Casino.' We have so many questions."

Den som är nyfiken på att läsa vad Spotify tagit fram för roliga exempel för just Sverige kan vara lugn, kampanjen kommer även rullas ut här med start vecka 49.

Exempel från den svenska versionen av kampanjen:

"Kära person i Stockholm som skapade den 20 timmar långa spellistan "förfest!!, Portkod?"

Och:

"Till alla 107 112 personer som lyssnade på “Cold Water” under årets varmaste dag, Vi gillar hur ni tänker."

Argentina, Australien, Brasilien, Kanada, Tyskland, Indonesien, Mexico, New Zealand och Filipinnerna är andra länder som kampanjen kommer skymtas i.

Idén att använda egen data till kampanjen bygger vidare på Spotifys kampanj för 2015 "Året i musik".

– Det har förekommit en viss debatt om huruvida "big data" dämpar kreativiteten i marknadsföring, men vi har vänt upp och ned på det. För oss inspirerar data och ger oss en inblick i de känslor som människor uttrycker, säger Spotifys marknadschef Seth Farbman till Adages Creativity.

Kampanjen är framtagen av Spotifys in-house-byrå.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt