Göteborgs Stadsmission i kampanj för att hjälpa barn som far illa

2016-11-29 10:35 Simon Nilsson  

Föreningen gör julfilm med kända skådespelare: "För utsatta barn är julen den värsta tiden på året".

"Barn far illa i det tysta. Hjälp oss skapa fler trygga hem". Det är slutorden i julfilmen från Stadsmissionen. En rättssal, en nallebjörn och två välkända skådespelare. Det innehåller Göteborgs Stadsmissions julfilm där föreningen vill väcka uppmärksamhet kring Stadsmissionens arbete med utsatta barn, unga och familjer i Göteborg.

– Gemensamt för de här barnen och familjerna är att problemen sällan märks utåt. Ibland kanske den enda som ser vad som händer är just en nallebjörn, säger Tomas Carlström, insamlings- och kommunikationschef på Göteborgs Stadsmission, i ett pressmeddelande.

Dagligen kommer Göteborgs Stadsmission i kontakt med familjer som upplever utsatthet; hemlöshet, fattigdom, missbruk och psykisk ohälsa ärde ämnen som filmen berör.

Men det är få som känner till problematiken. Idén bakom filmen bygger på att det mesta sker i det tysta. 

Filmen, som just nu, rullar på Facebook och Instagram, TV4 och senare på bio.

Bakom filmen står reklambyrån Dear Friends och produktionsbolaget Oddway Film Production. Och i den syns bland andra skådespelarna Dag Malmberg och Lars Väringer (bland annat Sunes Sommar). Dag Malmberg (Springfloden och Bron) tvekade aldrig på att ställa upp i julfilmen. 

– Det kändes självklart att ställa upp när jag fick frågan. För utsatta barn är julen den värsta tiden på året. Det här är ett extremt viktigt arbete, säger Dag Malmberg.

Se filmen nedan.

Arbetsgrupp, Dear Friends:

Johanna Gremner, Projektledare

Calle Österberg, Creative Director

Agnes Edin, Copywriter

Sandra Bohlin, AD ass.

Katarina Amnéus, Final Art

Karl Isaksson, Retusch

Simon Kristansson, Front End Developer

Arbetsgrupp, Oddway Film Production:

Richard Tsalikis, Producent

John Horn, Producent

Sami Joensuu, Regissör

Pierre Wernäng, Fotograf

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt