Familjehem fejkar mäklarannonser

2017-03-10 12:42 Mathias Asplund  

Mäklarannonsen visar ett barn i en lägenhet med vitoljad fiskbensparkett och genomgående ljusa ytskikt. En stylad drömbostad. Men den finns inte på riktigt.

Trollhättan har ett akut behov av fler familjehem.

Lösningen: Fejkade mäklarannonser som ska locka fler familjer att vilja ta hand om barn som far illa eller har det tufft hemma.

Kampanjen innehåller tre fejkade bostadsannonser som lagts ut på Mäklarhuset i Trollhättans sajt, Blocket bostad och Booli. Bostäderna har stylats av Joanna Bagge från Kvart interiör och ligger på suggestiva men påhittade adresser som Kärleksstigen, Lilla Tryggheten och Kvarteret Omtanke.

Men där man brukar finna en beskrivning av den aktuella bostaden finns istället en annan text.

"Vitoljad fiskbensparkett, djupa fönsternischer och genomgående ljusa ytskikt. Ett drömhem deluxe för de flesta. Men för ett utsatt barn kan faktiskt ett helt vanligt hem vara ett drömhem. Ett hem där man inte hela tiden behöver tassa försiktigt på tå – om man inte balanserar på soffkanten förstås. Ett hem där det finns någon som kan hjälpa en med läxorna och där man kan svara fel utan att bli utskälld och uppläxad. Eller ett hem där man kan ligga och läsa sagor i sängen utan att oroa sig det minsta för att något obehagligt ska hända".

"I Sverige lever idag över 500 000 barn i otrygga och destruktiva hem. Hjälp oss att sprida den här annonsen så att fler barn kan få komma till trygga och kärleksfulla hem", står det med en en hänvisning till Familjehem i Trollhättans informationsmöte i nästa vecka.

Kampanjen har tagits fram av byrån Profil kommunikation, som för första gången använder greppet med fejkade bostadsannonser.

– Mitt i den här Hemnet-hetsen, stylingstressen och jakten på det perfekta drömhemmet så finns det en annan verklighet. För utsatta barn är ett vanligt hem ett drömhem. Man behöver inte ha det perfekta hemmet utan man behövar bara kunna ge de här barnen trygghet, kärlek och ömhet, säger Fia Erixon, kreativ chef på Profil kommunikation.

Vilka reaktioner har ni fått?

– Mycket kärlek skulle jag säga.

Har ingen blivit arg eller besviken på att det är en bluff?

– Nej, inte en enda än så länge. Vi får se om nån hör av sig med "fan också, att det inte är ett riktigt hem". Men vi hoppas ju att man ska få...inte en käftsmäll men en tankeställare.

Hur kom ni på idén?

– Vi kom på det när vi diskuterade med Familjehem och vad det är man behöver som barn. Man behöver inte ett drömhem i den betydelsen som man ofta ser. Ett hem som är stylat med dyra inredningsmöbler.

Vad har ni fått för spridning?

– På Facebook kan man se att det har börjat puttra och få spridning. Folk delar. Intresset för träffen har varit stort.

Den kommunala familjehemsenheten i Trollhättan har beställt kampanjen

– Att vara förälder och ge allt som barnen behöver kräver mycket. Har man stora egna bekymmer med till exempel missbruk eller psykisk ohälsa så är det svårt att räcka till för barnen, säger Evelyn Axelsson, chef för familjeenheten i Trollhättan.

De upplever det som en "ständig bristsituation" att försöka hitta nya familjehem.

– De vi får går åt när vi placerar barn och då behöver vi nya familjer när det kommer nya barn som behöver placeras. Man gör kampanjer då och då för att lyfta frågan lite extra, och ibland behöver vi synas mer, säger Evelyn Axelsson.

På fredagsförmiddagen hade 68 Trollhättanbor anmält intresse för mötet på Facebook. Fem hade klickat i att de kommer.

– Det är det som är det svåra steget. Från att visa sig intresserad till att faktiskt göra någonting. 

– Ett syfte med den här kampanjen är att nå ut till fler vanliga människor och tala om att det finns ett stort behov av familjer som kan ta emot barn ett extra barn i sin familj för en kortare eller längre tid. Jag tror inte att det är tillräckligt känt helt enkelt, säger Evelyn Axelsson.

Mats Thorin på Mäklarhuset i Trollhättan står listad som ansvarig mäklare i kampanjannonserna. Han säger att det var självklart för dem ge utrymme till fejkannonserna på sin mäklarsajt.

– Det är många barn och ungdomar i dag som har det svårt och det är svårt att få tag på familjehem. Då tycker jag att det är för en god sak om vi kan bistå och hjälpa ett eller flera barn att finna en trygg plats så tycker jag att det är självklart att vi ställer upp.

Mathias Asplund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt