DDB:s första kampanj för Elgiganten

2016-11-30 13:10 Hanna Frick  

Här är DDB Stockholms första kampanj för Elgiganten. "Det är en kampanj, där du kastas mellan glädje, hopp och förtvivlan och som kan leda både till skratt och gråt", säger marknadschefen Johan Järnliden om kampanjerna.

I somras stod det klart att DDB blir huvudbyrå för Elgiganten i Norden när elkedjan valde att se över sitt sätt att kommunicerar med sina kunder på.

Nu släpps den första kampanjen sedan valet av ny byrå. Julkampanjen "säg det med grej" är det första steget i Elgigantens kommunikationssatsning med det tydliga målet att "skapa mer känsla för företaget och varumärket".

Elgigantens marknadschef, Johan Järnliden, beskriver kampanjen:

– Det är en kampanj, där du kastas mellan glädje, hopp och förtvivlan och som kan leda både till skratt och gråt. Det har den i alla fall gjort när vi visat den internt för våra kollegor.

Kampanjen ska uppmuntra människor att tänka till en extra gång på vad man kan förmedla genom sina julklappar. Tanken är att kampanjen både ska lyfta fram humoristiska förslag med glimten i ögat, men också lyfta fram viktiga frågor som ensamhet och acceptans.

– Vissa känslor och tankar kan vara svåra att uttrycka högt, men de går att få fram utan ord och som exempel lyfter vi fram symboliken med våra produkter. Det viktiga med en julgåva är oftast inte produkten i sig utan själva kontexten och betydelsen, säger Johan Järnliden, i ett pressmeddelande.

"Säg det med grej" går i hela Norden och kommer att synas på utomhustavlor, i radio, print och butik. Som del i kampanjen släpps också tre längre filmer på samma tema.

Filmproduktion

Byrå: DDB
Produktionsbolag: Bacon
Regi: Martin Werner

DDB Stockholm har tagit fram kampanjen för Elkjøp-koncernens butikskedjor i Sverige, Norge, Danmark och Finlan

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt