Därför kan alla få sina citat "tryckta" på landslagströjorna

2017-03-08 15:37 Hanna Frick  
I dag på internationella kvinnodagen kan alla få sina citat "tryckta" på landslagets tröjor.

Uppmärksammade kampanjen "IDittNamn" fortsätter och idag kan alla få sina citat "tryckta" på digitala landslagströjor. Adidas fotboll kommunikationsansvarig, Ninos Icho, berättar vad kampanjen innebär för varumärket och svarar på Expressens kritik.

Som en förlängning av den internationellt uppmärksammade kampanjen "IDittNamn" kan alla få sitt citat på interaktiva landslagströjor.

På Visual Arts digitala skärmar runtom i Stockholm kan de som delar ett citat som inspirerar andra kvinnor att ta plats under #IDittNamn få sitt citat publicerat på de digitala landslagströjorna.

Kampanjen är från början en del av lanseringen av landslagets nya tröjor, som Dagens Media tidigare berättat om.

Som del av den lanseringen har Adidas, Svenska Fotbollförbundet och damlandslagets tillsammans med Edelman Deportivo velat inspirera och stärka framförallt unga kvinnor. Istället för spelarnas egna namn på tröjorna pryds istället spelarnas tröjryggar av stärkande tweets från kända kvinnor.

– Det är inte lika självklart för tjejer som för killar att spela fotboll, till att börja med. Det syns inte heller lika tydligt vilken fantastisk resa spelarna i damlandslaget gjort, eftersom manlig fotboll alltid har fått mycket mer uppmärksamhet. Vi såg en möjlighet att genom den här kampanjen inspirera och entusiasmera unga tjejer till att fortsätta kämpa, spela fotboll och tro på sig själva, sa Jennie Körnung som är projektledare på Edelamn Deportivo till Dagens Media för några dagar sedan.

Ninos Icho är nordisk kommunikationsansvarig för Adidas Fotboll berättar om förlängningen av kampanjen.

– Vi började med spelarna och lät dem lyfta citat. Nu vill vi att allmänheten ska få dela med sig av citat också, engagera sig i en viktigt fråga och samtidigt vara en del av lanseringen av landslagströjorna som bidrar till damfotbollen.

Vad innebär det för Adidas som varumärke att gå ut med den här typen av kampanj på internationella kvinnodagen?

– Att lansera tröjan i ett större sammanhang som engagerar många och som bidrar till något större än bara försäljning av produkten är något som vi som varumärke vill stå bakom. Vårt varumärke är byggt på tron om att vi genom sport har möjligheten att förändra och förbättra liv, säger Ninos Icho.

Att landslagsspelarnas namn bytts ut har dock inte enbart väckt hyllningar. Expressen har kallat kampanjen för "tröjtrams" och ifrågasatt om det verkligen är girlpower att de kvinnliga fotbollspelarna berövas sina namn

Vad är din kommentar på den kritiken?

– Det svenska damlandslaget är så mycket mer än bara fotboll. Det är en grupp sammansvetsade kvinnor som skapar möjligheter och bygger stolthet. De inspirerar alla kvinnor att ta plats, att fortsätta kämpa, både på och av planen. Och plagget de bär med stolthet är inte bara en tygbit med individuella namn på ryggen, säger Ninos Icho och fortsätter:

– Det är en kraftfull symbol för att kämpa för att åstadkomma något. Oavsett kön eller sport. Att spelarna själva valt citaten på sina ryggar för att inspirera andra, och att försäljningen av tröjorna bidrar till att fler ska lyckas inom damfotbollen, gör det är till något mycket större än en PR-kampanj.

De interaktiva landslagströjorna kommer synas enbart idag och uppdateras i realtid.

Hanna Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt