Cloetta slår tillbaka: ”Greenpeace har passerat en moralisk gräns”

2014-02-19 14:32  

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder efter Greenpeace attack. Men på Greenpeace ser man inget problematiskt med kampanjen.

Budskapet i Greenpeace globala kampanj, som lanserades på Alla hjärtans dag, handlar om att konsumenterna ska ta avstånd och ”göra slut” med Cloetta.

Målet med kampanjen är att få Cloetta att enbart använda spårbar palmolja som inte bidrar till skogsskövling.

Kampanjen omfattar bland annat ett relationstest där kunder kan testa om godiset är "gott" nog för dem.

Samtidigt har miljöorganisationen också skickat ut ett mejl tillsammans med sitt nyhetsbrev. I mejlet, där man ironiserar över användandet av palmolja, utger sig Greenpeace för att representera Cloetta, och brevet är undertecknat med ”Med vänliga hälsningar från Cloetta”.

Något som lett till att flera missuppfattat mejlet och trott att det i själva verket är Cloetta som är avsändaren.

"Jag blev chockad när jag insåg att det hela var en kampanj från Greenpeace", skriver en av Dagens Medias läsare i ett mejl.

Jacob Broberg, informationsdirektör på Cloetta, är inte glad:

– De har all rätt i världen att driva kampanjer om olika sakfrågor och det har jag inga synpunkter på. Men däremot har jag synpunkter på hur de har drivit just den här kampanjen, och där tycker jag att de har passerat en moralisk gräns, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Ser man till sakfrågan så har vi sedan 2011 valt att stödja hållbar palmolja genom att köpa ett ”Greenpalm certifikat”. Om detta har vi haft en dialog med Greenpeace redan, men de tycker tydligen inte att det är tillräckligt.

På vilket sett har de passerat en moralisk gräns?

– Det är främst två element i kampanjen som har förvånat mig. Det ena är det här mejlet där vi står som avsändare, och det andra är webbsidan som de har byggt upp och där de använder våra logotyper, säger han och fortsätter:

– Vi har fått en del frågor om det här mejlet och vissa tror att det är vi som har skrivit det. Det är svårt att se att det inte är vi som är avsändare, så det här håller vi på och utvärderar med våra jurister nu.

Hur ser utvärderingarna ut?

– Arbetet med det pågår just nu så får vi se vad som händer i framtiden.

Kommer ni att vidta några juridiska åtgärder?

– Det är det vi håller på och tittar på nu. Om vi finner att de gått över gränsen så får vi se hur vi går vidare.

Vad tror du att en eventuell juridisk konflikt med Greenpeace kan göra för ert varumärke?

– Cloetta tillsammans med alla våra produkter och varumärken är väldigt starka. Och vad jag har kunnat se så har inte den här kampanjen fått så väldigt stort genomslag.

Erika Bjureby är den som ansvarar för Greenpeace kampanj och hon ser inga problem med kampanjen, trots att avsändaren lätt kan missuppfattas.

– Det viktigaste i den här frågan är Cloettas koppling till skövlingen av indonesiska regnskogar. Det är fullständigt orimligt att ett företag som bidrar till miljöförstörelse pratar om en moralisk gräns, säger hon till Dagens Media.

Hon påpekar också att Greenpeace ofta använder ironi i sina kampnjer.

– Vi skämtar ofta med varumärken för att sätta uppmärksamhet på de här frågorna och dra ner byxorna på de som begår miljöbrott.

Hon berättar att flera hört av sig till Greenpeace med frågor om mejlet.

– Vi reagerade snabbt och skickade ut ett mejl där vi förklarade varför vi gjorde som vi gjorde. Det här är inget ovanligt för oss, vi vill bara sätta press på de här företagen.

Cloetta kan vidta juridiska åtgärder, vad säger du om det?

– Vi kan inte kommentera det innan vi sett vad det handlar om så det får vi återkomma till. Men vi tar alltid konsekvenserna för våra aktioner.

Kampanjen har tagits fram av Greenpeace med hjälp av frilansare.

LÄS OCKSÅ:

Greenpeace till attack mot Cloetta: "Gör slut" 

Dante Thomsen

Pär Ullrich

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>