Bröstkuppen mot Facebook

2016-03-09 08:50 Amanda Törner  

Så kringgår tyska Rosa Bandet Facebooks strikta nakenregler i ny kampanj.

Igår på Internationella kvinnodagen lanserade tyska Rosa Bandet en ny kampanj för sociala medier, som DDB Tyskland ligger bakom.

"Check it before it's removed" kallas kampanjen, och anspelar på Facebooks omdebatterande policy kring bilder på kvinnliga bröstvårtor, som man antingen censurerar eller tar bort.

Kampanjen baseras på 17 kvinnors egna berättelser kring bröstcancer, och inkluderar bland annat en instruktionsfilm som visar hur kvinnor bör undersöka sina bröst för att upptäcka cancerknölar i god tid och på så vis underlätta behandling.

– Vi använder Facebook och Instagrams strikta regelverk för att skapa någonting gott. Desto mer dessa inlägg sprids och desto mer som tas bort från sociala medier, desto starkare blir vårt buskap: Undersök dina bröst. Nu! Att upptäcka bröstcancer tidigt är viktigt för varje kvinna, säger Lilli Langenheim, kreativ chef på DDB Berlin, till Little Black Book.

kampanjsajten uppmanar man även besökarna att delta i initiativet genom att dela någon av kampanjbilderna på Facebook eller Instagram, som alla pryds av budskapet ”Check it before it’s removed”.

På sajten går även att följa hur många av bilderna som blivit borttagna från Facebook eller Instagram, sedan igår har ännu ingen bild tagits bort.

Facebook har flera gånger kritiserats för att tillämpa skev censurering när det gäller kvinnokroppen, vilket bland annat har resulterat i hashtaggen #freethenipple, som kändisar som Rihanna och Miley Cyrus har använt sig av.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>