”Boxer-Robert framställs som ett rent sexobjekt”

2011-01-31 14:16 Synnöve Almer  

Boxers reklam kränker män, anser Reklamombudsmannen. Även Handelsbanken fälls för vilseledande reklam.

En halvnaken Boxer-Robert på fårskinnsfällar med texten ”Boxerpaket från 79 kronor” är kränkande för män och därmed könsdiskriminerande. Det anser Reklamombudsmannen och beskriver beslutet så här i ett uttalande:

"Även om avsikten med annonsen var att presentera en humoristisk koppling mellan mannen i underkläder och produkten i sig framställs mannen genom sin pose och brist på kläder som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för män i allmänhet.”

Även Onoff fälls för könsdiskriminerande reklam. Hemelektronikkedjan beskriver i en annons ett antal personlighetstyper tillsammans med frågan ”Vilken datortyp är du?”. Anmälaren har reagerat på könen tillskrivs olika behov – manstyperna vill ha snabbhet och prestanda, medan kvinnorna söker datorer som är snygga eller kan hjälpa dem att hitta recept för mat till barnen. RO går på anmälarens linje och fäller Onoff för könsdiskriminerande reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna.

Ljudia Sound and Light fälls för en produktkatalog, som visar bilder på en kvinna utan samband med de marknadsförda produkterna. ”Kvinnan framställs genom sin klädsel och sina poser som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande.”, skiver RO.

Handelsbanken fälls däremot för vilseledande reklam. En annons för banken har texten ”Här är bankkontoren med nöjdaste kunder. I år igen.”, men Handelsbanken kom först på andra plats bland svenska banker i Svensk Kvalitetsindex. Bankens finstilta förklaring längst ner i annonsen att det avser ”nöjdast kunder av de svenska storbankerna” är inte tillräckligt.

I de senaste fällningarna finns även Svd.se med, som anses göra smygreklam för SAP. I en annons framgick det inte tillräckligt tydligt att det var fråga om reklam för SAP.

Synnöve Almer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt