Björn Borg lanserar hudfärgade underkläder

2016-03-18 16:55 Anton Äng  

Hyllar mänskliga rättigheter och jämlikhet i ny kampanj på FN:s dag mot rasdiskriminering. " Det är dags att bekänna färg", säger Björn Borgs pr-chef Pernilla Johansson.

På måndag lanserar Björn Borg "The Skin Collection" – hudfärgade underkläder för alla. Kollektionen lanseras medvetet på FN:s dag mot rasdiskriminering, som en hyllning till mänskliga rättigheter och jämlikhet för alla.

Trots att 84 procent av världens befolkning har en annan hudton än vit finns det få så kallade "hudfärgade" underkläder för folk med annan hudton. Därför lanserar nu Björn Borg en kollektion som speglar sex nyanser av hudfärg, utifrån den så kallade Fitzpatrick-skalan.

– Egentligen ser jag det mer som en kommentar i debatten än en kampanj. Underkläderna kommer i sex hudtoner, de hudtoner som representeras i Fitzpatricks hudskala. Det är samma skala som ligger till grund för exempelvis Apples emojis, säger Pernilla Johansson, pr-chef på Björn Borg.

Vill ni göra ett statement med er kampanj? Det har ju tidigare varit en debatt kring hudfärgade plåster.

– Ja, hudfärgade underkläder säljs i stort sett uteslutande i färger som ljus beige eller puderrosa. Det känns inte särskilt okej när 84 procent av jordens befolkning har en hudton som inte matchar det. Med ett allt hårdare politiskt klimat i Europa som bakgrund, känner vi att det är dags att bekänna färg. Vi har köpt omslaget på Metro på måndag och har även viss digital annonsering. 

Hur tror ni att lanseringen kommer tas emot?

– Vi hoppas att folk tycker att det är ett lovvärt initiativ och att vi kan fungera som ett litet utropstecken för eftertanke. 

Kommer vi få se fler liknande produkter i framtiden?

– Man vet aldrig, men en sak är säker och det är att vi aldrig kommer att upphöra med att ta ställning för jämlikhet, för mänskliga rättigheter och för en mer kärleksfull värld.

Garbergs/Garbergs Project har tagit fram kampanjen, produkterna och förpackningarna

Anton Äng

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Sponsrat innehåll

ANNONS

Åsikter & debatt

v>